Jumaat, 29 Ogos 2008

BERBUKA PUASA MENGIKUT SUNNAH

Berbuka Puasa Mengikut Sunnah
Oleh : Mohd Yaakub bin Mohd Yunus

Rasulullah s.a.w telah mengajar umatnya beberapa adab yang perlu diberi perhatian ketika berbuka puasa. Antara adab-adab itu ialah:

a. Membaca doa yang thabit daripada Nabi s.a.w.

Ibn ‘Umar r.a berkata: "Apabila berbuka puasa, Nabi s.a.w akan membaca: Hilanglah segala kehausan, segala urat-urat telah basah dan semoga tetaplah beroleh pahala.

ذَهَبَ الظَّمَأُ وَابْتَلَّتْ الْعُرُوقُ وَثَبَتَ الأَجْرُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ
(Dzahabaz zhoma u wabtallatil 'uruuqu wa thabatal ajru insyaallah)
– Hadis riwayat Abu Dawud, no: 2010.

Abdullah Ibn ‘Umar r.a berkata: "Apabila berbuka puasa bacalah: Ya Allah! sesungguhnya aku memohon rahmat-Mu yang meliputi segala sesuatu agar Engkau mengampunkan aku.

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِرَحْمَتِكَ الَّتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ أَنْ تَغْفِرَ لِي
(Allahumma inni as aluka birahmatikal lati wasi'ta kulla syai in an taghfirali)"
- Hadis riwayat Ibn Majah, no: 1743.

Di samping doa-doa di atas, kita juga boleh berdoa apa sahaja yang dihajati kerana di antara waktu yang mustajab (makbul) untuk berdoa adalah ketika berbuka puasa. Sabda Rasulullah s.a.w :

"Sesungguhnya doa yang tidak ditolak bagi orang berpuasa itu ialah ketika dia berbuka." – Hadis riwayat Ibn Majah, hadis no: 1743.

b. Menyegerakan Berbuka Puasa.

Disunnahkan juga kita menyegerakan berbuka puasa. Waktu paling afdal ialah ketika matahari mula terbenam atau dilaungkan azan Maghrib. Utamakan berbuka dari sibuk berzikir, membaca al-Quran atau ibadah lain kerana perintah Nabi s.a.w. Rasulullah s.a.w bersabda:

"Manusia akan sentiasa berada di dalam kebaikan selagi mereka sentiasa menyegerakan berbuka puasa." – Hadis riwayat al-Bukhari. no: 1957.

Di dalam sebuah hadis qudsi, Allah S.W.T telah berfirman:

"Sebaik-baik hamba-ku menurut pandangan-Ku ialah orang yang menyegerakan berbuka puasa." - Hadis riwayat al-Tirmizi. no: 636.

c. Berbuka Puasa Dengan Buah Rutab, Tamar Atau Air.

Rutab adalah buah kurma yang masak dan tidak dikeringkan. Ia lembut dan manis. Tamar pula adalah buah kurma yang telah dikeringkan sebagaimana yang banyak terjual di pasaran. Berbuka puasa dengan buah rutab, tamar atau air merupakan sunnah Nabi s.a.w. Anas bin Malik r.a berkata:

"Rasulullah s.a.w berbuka puasa sebelum solat (Maghrib) dengan rutab. Jika tiada rutab, baginda akan berbuka dengan tamar dan jika tiada tamar, baginda akan meneguk beberapa teguk air." - Hadis riwayat Imam al-Tirmizi, no: 632.

d. Bersegera Mengerjakan Solat Maghrib.

Hadis di atas tidak menafikan bahawa Rasulullah s.a.w juga menyegerakan solat Maghrib setelah berbuka puasa dengan rutab, tamar atau air. Namun, sekiranya makanan malam telah terhidang disunnahkan menjamah makan malam terlebih dahulu walaupun solat telah didirikan. Setelah selesai menikmati hidangan, bersegeralah mengerjakan solatMaghrib. Sabda Rasulullah s.a.w:

"Apabila seseorang dihidangkan makan malam sedangkan solat (jemaah) telah didirikan, utamakan makan malam. Janganlah seseorang itu tergopoh-gapah menghabiskan makanan itu sehinggalah dia selesai dalam keadaantenang." - Hadis riwayat al-Bukhari, no: 674.

Menurut Imam al-Nawawi r.h di dalam kitabnya Syarh Sahih Muslim, jilid 4, muka surat 208: "Di dalam hadis-hadis tersebut dimakruhkan solat apabila terhidangnya makanan yang hendak dimakan kerana ia boleh mengganggu hati dan menghilangkan kesempurnaan khusyuk."

e. Berbuka Puasa Secara Sederhana.

Firman Allah S.W.T:

"Wahai Bani Adam! Pakailah pakaian kamu yang indahsetiap kali kamu ingin ke tempat ibadat (mengerjakan solat) dan makan minumlah serta janganlah kamu melampau. Sesungguhnya Allah tidak suka orang-orang yang melampaui batas." – Surah al-A’raaf : 31

Perlu diingatkan bahawa janganlah waktu berbuka puasa dijadikan medan untuk kita melepas geram kerana sehari suntuk tidak menjamah makanan atau minuman. Sewajarnya, ibadah puasa dijadikan medan untuk melatih jiwa seorang muslim yang bertakwa lagi penyabar direalisasikan ketika berbuka puasa dengan memakan makanan pada kadar yang tidak berlebihan. Sabda Nabi s.a.w:

"Anak adam itu tidak memenuhi suatu bekas yang lebih buruk daripada perutnya. Cukuplah bagi anak adam itu beberapa suap yang dapat meluruskan tulang belakangnya (memberi kekuatan kepadanya). Sekiranya tidak mustahail (boleh dilakukan), suaplah satu pertiga untuk makanan, satu pertiga untuk minuman dan satu pertiga untuk pernafasan." - Hadis riwayat al-Tirmizi no: 2302.

f. Menjamu Makanan Untuk Berbuka Bagi Orang Berpuasa.

Sesungguhnya Islam menganjurkan umatnya mengadakan majlis berbuka puasa untuk menjamu makan bagi mereka yang berpuasa terutamanya kepada orang-orang miskin,anak-anak yatim dan mereka yang ditimpa musibah. Firman Allah S.W.T:

"Mereka juga memberi makan sebarang makanan yang dihajati dan disukainya kepada orang miskin, anak yatim dan tawanan (sambil berkata dengan lidah atau hati): Sesungguhnya kami memberi makan kepada kamu semata-mata kerana Allah dan kami langsung tidak inginkan sebarang balasan daripada kamu atau ucapan terima kasih." - Surah al-Insaan: 8-9.

Menjamu makan untuk berbuka puasa telah dijanjikan dengan ganjaran pahala yang begitu besar. Semakin ramai jumlah orang yang dijamu makan, semakin tinggilah jumlah gandaan pahalanya. Sabda baginda s.a.w:

"Sesiapa yang menjamu makanan untuk berbuka bagi orang yang berpuasa, pahalanya sama seperti pahala orang yang berpuasa, iaitu pahala orang yang berpuasa yang tidak dikurangkan walau sedikit." - Hadis riwayat al-Tirmizi no: 735.

7 ulasan:

  1. assalamualaik,
    aNa rasa berterima kasih sbb iSi kandungan bloG yg sungguh memberi iLmu yg sememangnye cetek dlm diri ANa nih.
    aNa ingin memberi pendapat sdikit. adalah lebih baik jika doA2 yg diberi tersebut ditulis dgn tulisan Arab berserta baris bg memudahkan pembacaan dan seterusnye boleh dijadikan amalan.
    itu saje..syukRAn

    BalasPadam
  2. salam...
    terima kasih utk info yg berguna ini..
    :)

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum. terima kasih atas artikel yg bagus ini. Agama menyarankan kita menjamu anak2 yatim, orang2 miskin dan orang2 yg ditimpa musibah. Tetapi, sekarang ini ramai yang membuat jamuan berbuka puasa ataupun sponsor majlis berbuka puasa kepada orang2 yg sudah berkemampuan (bukan dari golongan fakir miskin dan anak2 yatim, dsb). Sudah jadi macam trend di kawasan2 taman perumahan, activiti syarikat dsb untuk meraikan 'diri sendiri' dan kawan2 dalam majlis berbuka. Dalam keadaan macamini adakah lebih baik bagi saya untuk mengirim wang kepada rumah2 anak yatim atau mencari jalan mengusahakan memberi makanan/wang untuk membolehkan orang2 miskin berbuka puasa menggunakan sumbangan yg saya beri dari menjamu orang2 yang kita sudah tahu kaya dan berkemampuan? Maksud saya, adalah lebih baik menyalurkan wang yg kita hendak buat jamuan berbuka tu kepada orang-orang yang lebih memerlukan.Apa pandangan Tuan Akob? Jazakallah.

    BalasPadam
  4. Wa'alaikumussalaam Warahmatullah

    Saya setuju dengan saranan Tuan. Uatamakan menjamu Iftar kepada mereka yang memerlukannya. Itu yg afdal.

    WAllahu 'alam

    BalasPadam
  5. salam, terima kasih atas artikel

    buat makluman hadis ''dzahaba.." sbg doa berbuka puasa itu TIDAK SAHIH, ia di-Dhaif kn oleh imam ad-Daraquthni dan para huffaz hadis salaf yg lain krn adanya illah.

    walaubagaimanapun, ia boleh diamalkan krn ia tidak berkait dgn aqidah n hukum hakam, cuma jgn sandarkan doa itu sbg kata-kata Nabi SAW.

    BalasPadam
  6. Wa'alaikumussalaam Warahmatullah

    Sama-sama, Thanx for the info.

    Enta ni anak murid Syaikh Ali Tantawi ye?

    Hadis tersebut dihukum Hasan oleh al-Albani dalam Sahih al-Jami‘, No. 4678.

    Sebagaimana kami tidak menutup pintu ijtihad dalam bidang Fiqh begitu juga dalam bidang hadis.

    Sekian Wassalaam

    BalasPadam
  7. info yg menarik bro!
    saya akan jadikannya sebagai rujukan:)

    BalasPadam