Selasa, 18 Ogos 2009

Artikel Akob di Buletin al-Khaadem

Sila Klik Pada Imej Di Atas Untuk Membesarkan Paparan


Assalaamu'alaikum

Terlebih dahulu akob ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada warga Pertubuhan al-Khaadem kerana sudi menyertakan 2 artikel akob di dalam Buletin al-Khaadem terbitan mereka.
Pertubuhan al-Khaadem pimpinan Syaikh Hussain Yee memang begitu dekat dengan akob. Pada peringkat awal akob berminat dengan dakwah ahlus sunnah wal jamaah, akob memang sentiasa mengunjungi Dewan Kuliyah al-Khaadem untuk menadah ilmu daripada Syaikh Hussain Yee. Cara penyampaian beliau yang mudah tetapi ilmiah, padat dengan dalil-dalil al-dari Qur'an dan al-Sunnah menyebabkan akob begitu tertarik hati untuk mendalami ilmu-ilmu agama.
Kini walaupun artikel-artikel akob telah tersiar dalam akhbar-akhbar dan majalah-majalah, tetapi apabila artikel akob diterima oleh Syaikh Hussain Yee dalam Buletin mereka, perasaan akob sukar hendak digambarkan. Jika dahulu akob hanya membaca artikel-artikel orang lain di dalam buletin al-Khaadem, tetapi dalam buletin kali ini artikel akob pula dipaparkan. Terima kasih kepada seluruh AJK Buletin al-Khaadem yang bertanggung jawab menerbitkan buletin ini.
Akob amat menganjurkan untuk seluruh pembaca blog MINDA AKOB untuk menghadiri kuliyah-kuliyah di Dewan al-Khaadem seperti butiran di bawah :
Kuliyah Who Are We? in English setiap hari Ahad 10.30pagi hingga 12.30ptg
Kuliyah Aqidah Setiap hari Isnin Selepas solat Isya'
Alamat :
Pertubuhan al-Khaadem
Lot 1034, Jalan Cempaka, Sungai Kayu Ara
47400 Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan
No Tel : 03-7726 4146
Dapatkan juga Kad Ramadan dan Hari Raya yang begitu menarik dari Pertubuhan al-Khaadem. Di dalam kad tersebut disertakan amalan-amalan Sunnah sempena Ramadan dan ketika sambutan Aidilfitri.

Isnin, 10 Ogos 2009

Majalah i Bulan Ogos 2009


Assalaamu'alaikum

Majalah i bulan Ogos menghidangkan pelbagai topik-topik yang menarik. Topik tumpuan utama pada bulan ini ialah Cabaran Perlaksanaan Hukuman Sebat. Terdapat beberapa artikel serta temubual berkaitan dengan topik ini yang memperjelaskan tentang perlaksanaan hukuman sebat menurut syarak dan undang-undan Syari'ah Malaysia.

Pada bulan ini, Majalah i turut menampilkan kisah tiga tokoh kulit hitam di Amerika Syarikat dan kaitan mereka dengan Islam.
1) Presiden Barrack Obama : Politik Obama Mendekati Islam
2) Michael Jackson : Perjalanan Michael Jackson Temui Islam
3) Muhammad Ali : Muhammad Ali Bersyahadat Di Atas Gelanggang Tinju
Sempena kedatangan bulan Ramadan yang penuh berkat, Ustaz Zaharuddin Abd Rahman turut menyumbang 2 buah artikel bertajuk Batalkah puasa Anda Jika... dan 13 Kesilapan Muslim Di Bulan Ramadan.
Antara artikel-artikel lain yang menarik adalah :

1) Al-Qur'an Hujah Sandaran Bukan Alat Bersandar oleh ahli panel fiqh al-fikrah.net, Ustaz Noor Affendi Arradhi

2) Sebelum Alien Datang oleh Kapten Hafiz Firdaus Abdullah, Founder al-fikrah.net

3) Lanskap Moden Kota Suci Mekah & Tunai Zakat Dengan SMS oleh Muhd Hilmi Ismail, wartawan majalah i dan ahli panel fiqh al-fikrah.net

4) Kerana Wanita Ingin Dimengerti oleh Farhani Azizan, ahli Al-Fikrah.net (Team Dentist)
5) Ulama Menjadi Benteng Ketulenan Agama oleh Mohd Yaakub Mohd Yunus, Founder al-fikrah.net

6) Mendidik Anak Ilmu Kebal oleh Ustaz Hasrizal Abdul Jamil

7) Lindungi Keluarga Dari Gangguan Syaitan oleh Abi Quthaibah

8) Hikmah Kes Sensasi Manohara oleh Khairul Anwar Rahmat dari Persatuan Peguam Syarie Malaysia

9) Mengenang 40 Tahun Pembakaran al-Aqsa oleh Zainur Rashid Zainuddin dari Perunding Aman Palestin

10) Demi sebuah Kerusi & Kedudukan Oleh Ahmad Yani Abdul Manaf, editor Majalah i dan ahli al-fikrah.net

Dan Banyak lagi

DAPATKAN SENASKAH DENGAN SEGERA SEBELUM KEHABISAN STOK

Laporan Bengkel Penulisan AFN di Majalah i Ogos 2009

Assalaamu'alaikum
Alhamdulillah, pengendali Laman Web http://www.al-fikrah.net/ (AFN) ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada Editor & wartawan-wartawan Majalah i kerana sudi memberi ulasan kepada Bengkel Penulisan Kreatif AFN yang telah berlangsung pada 5hb Julai 2009 yang lalu.
Semoga ikatan kerjasama di antara Kumpulan Krangkraf dan AFN akan terus dipereratkan demi memartabatkan sunnah Rasulullah s.a.w. di Malaysia.
Sekian
Sila klik pada imej untuk membesarkan paparan

Khamis, 6 Ogos 2009

ISA Menurut Siasah Syar'iyyah


Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) Menurut Siasah Syar’iyyah
Ustaz Lokmanulhakim Bin Hussain @ Abu Umair


Bismillah. Selawat dan Salam ke atas Rasulillah Sallallahu Alaihi Wasallam.

PENDAHULUAN

Sejak Kerajaan memperkenalkan Akta Keselamatan Dalam Negeri atau lebih dikenali dengan ISA pada tahun 1960, banyak kontroversi timbul tentang akta ini. Tidak berperikemanusiaan, zalim, melanggar hak asasi manusia, bercanggah dengan Quran dan Sunnah, dan pelbagai reaksi diutarakan oleh sebahagian masyarakat.

“….Rakyat negara ini perlu berani membuat anjakan paradigma dalam menyatakan sokongan bagi membantah kezaliman dan kejahatan ISA yang digunakan sejak zaman penjajahan dulu….” Seru seorang wartawan dalam sebuah artikel akhbar politik tanahair.

Benarkah dakwaan bahawa ISA secara prinsipnya ialah satu kezaliman? Tepatkah kenyataan bahawa penahanan tanpa bicara tidak ada langsung sandarannya dalam syarak? Oleh itu akta ini wajib dihapuskan daripada undang-undang sesebuah negara bertamadun?

Atau mungkinkah penggunaan ISA pada asasnya diizinkan syarak, cuma perlaksanaannya mestilah dengan cara yang hak dan tidak menzalimi tahanan?

KONSEP PENAHANAN DALAM ISLAM

Dalam ilmu Qadha’ dan Politik Islam dibicarakan mengenai hukuman penahanan, atau penjara. Perlaksanaan penahanan atau penjara secara dasar diharuskan dalam Islam. Bahkan ulama bersepakat tentang fakta ini, berdasarkan dalil-dalil daripada Al-Quran dan Sunnah.

Penahanan seseorang individu oleh pihak berkuasa tidak semestinya disebabkan kesabitan jenayah oleh Mahkamah. Ada juga penahanan individu kerana langkah berwaspada demi menjaga maslahah umum dan mengelakkan keburukan. Oleh itu, sarjana Islam membahagikan motif penahanan kepada dua kategori:

Pertama: Penahanan Untuk HukumanKedua: Penahanan Untuk Waspada

PENAHANAN UNTUK HUKUMAN

Penahanan hukuman ialah perlaksanaan penjara terhadap individu yang sudah sabit kesalahannya di mahkamah. Ia biasanya berkuatkuasa selepas mahkamah mensabitkan kesalahan seseorang individu dan menjatuhkan hukuman takzir penjara terhadapnya. Motif tahanan jenis ini ialah sebagai hukuman atau balasan kesalahannya supaya diambil pengajaran oleh dirinya dan masyarakat secara amnya.

PENAHANAN UNTUK WASPADA

Penahanan untuk waspada pula ialah penahanan terhadap individu yang belum disabitkan kesalahannya di mahkamah. Tetapi disebabkan maslahah, dia perlu ditahan sementara waktu.
Penahanan jenis ini dilaksanakan dalam beberapa keadaan. Antaranya penahanan individu yang ditohmah melakukan kesalahan. Ia dikenali dengan tahanan reman. Tahanan reman bertujuan agar siasatan dapat dilakukan terhadap suspek secara menyeluruh.

Sungguhpun tahanan reman adalah tahanan terhadap individu sebelum dibicarakan di mahkamah, ia dibenarkan oleh syarak. Kerana tahanan jenis ini bermotifkan maslahah yang kuat, iaitu menjalankan soal siasat terhadap suspek.

Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam juga pernah mengeluarkan perintah tahanan reman terhadap seorang Yahudi yang dituduh membunuh seorang wanita dengan cara memecahkan kepalanya menggunakan batu. Selepas diambil pengakuan daripadanya, barulah dijatuhkan hukuman qisas terhadapnya. Peristiwa ini boleh dijadikan dalil bahawa perintah tahanan reman ada sandaran daripada syarak.

Antara jenis penahanan untuk waspada juga ialah penahanan individu yang dipercayai membawa ancaman kepada keselamatan awam atau keamanan negara. Biarpun individu itu tidak boleh didakwa di mahkamah, tetapi kewujudannya di tengah-tengah masyarakat boleh membawa mudarat terhadap orang awam dan keselamatan.

Jika pemerintah berpendapat bahawa seseorang individu memberi ancaman keselamatan, tetapi tidak ada bukti untuk ditohmah, maka pemerintah boleh menahannya sementara waktu sehingga ke satu tempoh yang sesuai.

Dalilnya, kisah Abu Sufian yang menghantar seorang lelaki ke Madinah untuk membunuh Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam. Allah Taala telah mengkhabarkan kepada Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam tentang perancangan lelaki tersebut. Lalu Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam mengeluarkan arahan supaya dia ditangkap.

Apabila ditangkap, tidak ada sebarang bukti yang menunjukkan dia mahu melakukan pembunuhan kerana dia sudah awal-awal lagi menyembunyikan senjatanya. Pun begitu demi kemaslahatan, baginda mengarahkan supaya lelaki ini ditahan di rumah seorang sahabat, Usaid bin Hudhair.

Kisah ini menunjukkan harus bagi pemerintah mengeluarkan arahan tahanan terhadap seseorang yang dilihat membahayakan keselamatan, sekalipun dia belum melakukan jenayah apatah lagi untuk dibicarakan di mahkamah. Penahanan orang seperti ini adalah berasaskan kepercayaan pemerintah bahawa kewujudannya di tengah-tengah masyarakat membawa bahaya.

Tetapi tempoh penahanan mestilah sekadar keperluan dan tidak dilakukan penganiayaan terhadap tahanan.

Ulama menyebut antara bentuk penahanan tanpa kesabitan kesalahan ialah jika berlaku pemberontakan oleh satu-satu kumpulan, kerajaan boleh menahan anak isteri para pemberontak buat sementara waktu supaya mereka tidak terpengaruh dan bersama-sama mengikut jejak pemberontak. Mereka tidak melakukan apa-apa kesalahan pun, tetapi demi maslahah yang lebih besar mereka ditahan.

Maka difahami bahawa keizinan dikuatkuasakan penahanan tanpa bicara mahkamah, adalah kerana maslahah umum. Oleh itu pihak yang berhak mengeluarkan arahan ini ialah Ketua Negara.

AKTA ISA DARI SUDUT SYARAK

Berbalik kepada akta yang termaktub dalam perlembagaan negara kita. Bagi saya, akta ISA termasuk dalam kategori penahanan untuk waspada. Penahanan jenis ini di dalam siasah syar’iyyah adalah di bawah bidang kuasa pemerintah. Maka ia diletakkan di bawah Kementerian Dalam Negeri.

Agak kurang tepat orang yang berpendapat ia langsung tidak ada dalam Islam atau bercanggah dengan Quran dan Sunnah.

Cuma dari sudut perlaksanaan akta ini di negara kita, didapati ia tidak menepati syarat dan etika yang digariskan dalam siasah syar’iyyah. Berikut adalah contohnya:

1. Syarak membenarkan penahanan untuk waspada dalam kes-kes yang memberi ancaman kepada keselamatan, atau keamanan samada individu tertentu atau masyarakat. Tetapi apa yang berlaku hari ini, mereka yang tidak membahayakan keselamatan pun turut menjadi mangsa. Dibimbangi akta ini hanya menjadi benteng politik pemerintah.

2. Tempoh penahanan yang dibenarkan syarak bagi penahanan untuk waspada ialah sekadar keperluan, kerana ia bukan satu bentuk hukuman. Maka, memanjangkan tempoh penahanan ISA sehingga 2 tahun atau lebih adalah tidak wajar.

3. Layanan yang sepatutnya diberikan kepada tahanan jenis ini tidak boleh disamakan dengan layanan banduan-banduan di penjara. Mereka yang dipenjara kerana sabit kesalahan boleh dilayan dengan sedikit kekerasan. Tetapi tahanan untuk waspada wajib dilayan sebagai seorang Muslim yang tidak bersalah. Apa yang diceritakan oleh bekas-bekas tahanan ISA, seolah-olah layanan terhadap mereka lebih teruk daripada layanan banduan yang merompak dan merogol.

KESIMPULAN

Secara ringkasnya, -Wallahu A’lam- penahanan tanpa bicara dibenarkan dalam Islam dalam kes-kes tertentu. Peruntukan ini adalah bagi memelihara keselamatan awam. Tetapi hanya dalam lingkungan yang sangat sempit. Ia tidak wajar dijadikan senjata pemerintah untuk menjamin survival politik diri sendiri.

Tempoh penahanan juga mesti dihadkan sekadar keperluan. Layanan kepada tahanan hendaklah secara ukhuwwah dan berperikemanusiaan, bukan dilayan sebagai banduan. Jangan sampai menzalimi tahanan dan keluarga mereka tanpa sabitan kesalahan.

Jika Kerajaan berpendapat akta ini masih relevan untuk diamalkan, ia perlu kepada penambahbaikan dan kemaskini agar bertepatan dengan siasah Islamiyyah.

Wallahu A’lam.
abuumair
Madinah, KSA.
19 Mei 2008 bersamaan 14 Jumada al-Awal 1429.

Isnin, 3 Ogos 2009

DEMONSTRASI DARI KACAMATA AHL AL-SUNNAH

Oleh: Mohd Fikri Che Hussain
SUMBER :
http://mohdfikri.com/blog/

Baru-baru ini, berlaku lagi satu demonstrasi membantah perlaksanaan undang-undang I.S.A di Malaysia . Tindakan huru hara ini bukanlah satu tindakan yang wajar dilakukan oleh umat Islam. Perbuatan ini tidak akan membawa sebarang kebaikan, melainkan huru hara, kerugian dan kemusnahan kepada pelbagai pihak.

Perbuatan demonstrasi atau tunjuk perasaan adalah satu perbuatan yang tidak layak dilakukan oleh mana-mana muslim yang bermazhab Ahl al-Sunnah wa al Jama’ah iaitu golongan yang berpijak nyata dengan jalan sunnah. Bukan golongan yang menyatakan, “kami pun Ahl al-Sunnah”, tetapi mereka ini mengenepikan saranan dan tuntunan sunnah Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wasallam. Mereka berada di jurang yang lain dan kita pula berada di dalam jurang yang lain.

Tindakan demonstrasi ini yang melabelkan untuk memartabatkan Islam pada awalnya. Namun, pada akhirnya mereka meninggalkan kesejahteraan Islam dengan melakukan perbuatan yang menjerumuskan nama Islam ke mercu kenistaan. Islam akhirnya dipandang buruk akibat perbuatan tidak bertanggungjawab ini yang disangka ‘jihad’.

Apatah lagi tindakan ini pada hakikatnya dipelopori oleh individu-individu yang berkepentingan serta mempunyai tujuan dan matlamat tertentu. Timbulnya semangat dan bahang untuk berdemontrasi kerana ada penghasut yang menyemarakkan kekeruhan ini.

Walaupun demonstrasi kadang kala dianggap sebagai satu cetusan ungkapan nurani rakyat yang terjadi di seluruh pelusuk negara Islam, namun ia tidak dapat diterima oleh jiwa yang berakal dan beriman. Kerana pada kebiasaanya demonstrasi didalangi oleh pihak-pihak tertentu sebagai satu cara untuk mencapai rancangan atau konspirasi mereka.

Perbuatan tunjuk perasaan ini adalah perbuatan golongan yang bukan Islam yang dipelopori oleh Syiah sejak dahulu hingga kini dan bahana ini mencengkam situasi masyarakat kita, apabila kejayaan Revolusi Iran yang dipimpin oleh Khomeini suatu ketika dahulu. Demonstrasi hanya dipertahan dan didukung bermati-matian hatta dianggap sebagai satu jihad oleh mereka yang jahil terhadap syariat dan agama Allah.

Dalam sirah Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam sendiri tidak ada satu petunjuk yang membuktikan hal ini pernah dilakukan oleh Baginda dalam menentang institusi pentadbiran Makkah ketika itu. Walaupun ketika itu, kekuatan sokongan yang ditonjolkan oleh golongan marhaen yang mulai ramai memeluk Islam di sekitarnya.

Malah ditambah lagi dengan beberapa orang sahabat yang mempunyai kedudukan ‘tinggi’ telah memeluk Islam seperti Abu Bakar, ‘Umar al-Khattab, Hamzah Abdul Muttalib dan ramai lagi. Namun perkara ini tidak pernah dilakukan oleh Baginda sallallahu ‘alaihi wasallam kerana ajaran Islam menekankan pada hikmah kebijaksanaan.

Petunjuk Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wasallam ini terus diteladani oleh para ulama kurun terawal yang telah mengharamkan perbuatan demonstrasi yang tidak berfaedah ini. Malah perbuatan ini hanya mengganggu ketenteraman awam bahkan mencemarkan nama dan dakwah Islam yang sewajarnya dijalankan secara lebih berhikmah. Oleh itu, demonstrasi merupakan suatu bidaah sesat yang wajib dijauhi oleh setiap orang yang beriman kepada Allah dan RasulNya.

Wajarkah Demonstrasi Kerana Menentang Pelaksanaan Hukum Pemerintah?

Allah yang Maha Adil akan menganugerahkan kepada golongan beriman seorang pemimpin yang bijaksana. Sebaliknya Dia akan mengurniakan seorang pemimpin zalim yang menguruskan kehidupan mereka bagi rakyat yang sering berbuat maksiat dan derhaka kepadaNya. Justeru, jika terdapat pada suatu masyarakat seorang pemimpin yang zalim dan korup, sesungguhnya kezaliman tersebut dimulakan oleh rakyatnya.

Meskipun demikian, apabila rakyat itu pula dipimpin oleh seorang pemerintah yang sering melakukan kemaksiatan dan mengengkari syariat Allah selagi tidak mengakibatkan ia kufur dan terkeluar dari Islam. Wajib bagi rakyat untuk menasihati mereka dengan cara yang sesuai dengan syariat. Memilih atau mengundi mereka dengan cara yang adil dalam usaha memartabatkan Islam dan mampu melaksanakannya.

Bantulah para pemimpin yang ada sekarang ini dengan nasihat yang baik sebagaimana perintah Allah kepada Nabi Allah Musa dalam menasihati Firaun. Kalau ‘buruk perangai’ mereka pun, tidak sekeji Firaun yang mengaku menjadi tuhan dan jika baik akhlak kita pula, tidaklah semulia akhlak Nabi Allah Musa. Muhasabahlah diri kita…

Sememangnya tidak wajar menasihati seseorang itu, apatah lagi seorang pemimpin dengan ucapan yang kasar di khalayak ramai. Bayangkan anda sendiri yang dimaki hamun di hadapan orang ramai, sudah tentu anda akan marah dan bersikap emosional melampaui batas. Tidak ada manusia yang boleh ‘menahan telinga’ apabila difitnah dengan pelbagai tuduhan di khalayak ramai, maka adalah dilarang sama sekali menggunakan cara ‘kasar’ tersebut dalam usaha membimbing atau menasihati orang lain.

Namun perlu diingat, bahawa orang yang menyeru pengamalan ini agar dilaksanakan dengan memberikan nasihat kepada pemerintah dengan cara sembunyi-sembunyi tidak lain berpandukan pada sebuah hadis Rasulullah sallallahu alaihi wasallam. Hadis ini telah diriwayatkan oleh al-Khaitsami dalam kitab Majma’ karya beliau yang berbunyi:

“Barangsiapa yang ingin menasihati pemerintah dengan suatu perkara, maka janganlah dipaparkan di khalayak ramai, tetapi hendaklah ia memegang tangan pemerintah dan bersemuka dengannya empat mata (secara berhadapan hanya dua orang). Jika pemerintah itu menerima nasihat tersebut, maka itu (yang diinginkannya) dan kalau tidak dia telah menyampaikan nasihat kepadanya. Dosa bagi dia (pemerintah) dan pahala baginya (orang yang menasihati).”

Ringkasan dari hadis Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam ini, para ulama salaf menyarankan agar bertindak sesuai dengan kandungan hadis tersebut. Di antara mereka adalah Imam al-Syaukani rahimahullah yang berkomentar:

“Bagi orang-orang yang ingin menasihati pemimpin dalam beberapa masalah dan kesilapan pemerintah tersebut. Seharusnya dia tidak mengeluarkan kata-kata kesat di hadapan khalayak ramai. Sebagaimana panduan dalam hadis di atas, perlunya seseorang itu mengambil tangan pemimpinnya dan berbicara secara empat mata dengannya, kemudian menasihatinya tanpa menyelewengkan perintah Allah”.

Hadis-hadis dalam masalah ini adalah mutawatir, tetapi wajib ke atas rakyat mentaati pemimpin dalam urusan ketaatan kepada Allah dan tidak mentaatinya dalam urusan maksiat kepada Allah. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Tirmizi:

“Aku (Abu Bilal) duduk di samping Abu Bakrah (sahabat Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam) yang juga berada di bawah mimbar Ibnu Amir. Sementara itu Ibnu Amir sedang berkhutbah dengan memakai pakaian nipis. Maka Abu Bilal berkata: Lihatlah pemimpin kita, dia memakai pakaian orang fasik. Lantas Abu Bakrah berkata: Diam kamu! Aku pernah mendengar Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Barangsiapa yang menghina pemerintah yang dilantik Allah di muka bumi, maka Allah akan menghinakannya.”

Diriwayatkan dari al-Bukhari daripada Usamah bin Zaid radhiallahu ‘anhu yang pernah ditanya: “Mengapa engkau tidak menghadap Utsman untuk menasihatinya?” Maka jawab beliau: “Apakah kamu berpendapat semua nasihatku kepadanya itu harus diperdengarkan kepada kamu? Demi Allah! Sesungguhnya aku telah menasihatinya hanya antara aku dan dia. Dan aku tidak ingin menjadi orang pertama yang membuka pintu (fitnah) ini.”

Demikian metod atau manhaj Salaf dalam menasihati kepada para pemerintah atau mereka yang mempunyai jawatan dan kuasa. Wajib ke atas umat Islam apabila hendak menasihati pemerintah, hendaklah dengan metod salaf yang jelas menghasilkan akibat yang lebih baik dan tidak menimbulkan perpecahan antara rakyat dan pemimpin dan ini di antara akibat mengadakan demonstrasi yang akhirnya akan membawa kepada kerugian pada kedua belah pihak.

Selusuri Metod Para Imam Salaf al-Ummah Dalam Menghadapi Pemerintah

Apabila dirujuk pada sirah Salaf al-Soleh, mereka tidak pernah mengadakan suatu demonstrasi dalam menekan pihak pemerintah pada zaman mereka. Kita lihat beberapa fakta sejarah yang ada dalam sejarah keemasan umat Islam untuk diteladani:

Kes 1 - Imam Malik Bin Anas

Imam Malik pernah dihukum oleh gabenor Kota Madinah pada tahun 177H/764M kerana telah mengeluarkan fatwa bahawa hukum talak yang cuba dilaksanakan oleh kerajaan Abbasiyah sebagai tidak sah. Kerajaan Abbasiyah ketika itu telah membuat fatwa sendiri bahawa semua penduduk perlu taat kepada pemimpin dan barangsiapa yang enggan akan terjatuh talak ke atas isterinya.

Memandangkan rakyat yang lebih taatkan ulama daripada pemimpin, pemerintah Abbasiyah telah memaksa Imam Malik untuk mengesahkan fatwa mereka. Imam Malik enggan, malah mengeluarkan fatwa menyatakan bahawa talak sedemikian tidak sah dan tidak akan jatuh talaknya. Mendengar ketegasan fatwa yang dilaksanakan oleh Imam Malik itu, pihak pemerintah telah mengeluarkan waran tangkap ke atasnya.

Imam Malik ditangkap dan dipukul oleh gabenor Madinah sehingga tulang bahunya patah dan terkeluar daripada kedudukan asalnya. Kecederaan teruk ini menyebabkan beliau tidak dapat bersolat dengan memegang kedua tangannya di dada (bersedekap). Lalu tangannya itu dibiarkan sahaja terkulai sewaktu beliau bersolat. Imam Malik kemudiannya dibebaskan dari penjara dan beliau terus kembali mengajar di Madinah sehinggalah beliau meninggal dunia pada 11 Rabiulawal tahun 179H/796M, ketika berusia 86 tahun.

Ketegasan Imam Malik dalam mempertahankan fatwanya, tidak mengajak beliau menjadi ketua pemberontak atau penganjur tunjuk perasaan bagi menjatuhkan kerajaan di zamannya. Beliau mempunyai ribuan murid yang mampu dikerahkan sebagai para penunjuk perasaan jika hal itu benar-benar perlu dilaksanakan. Namun akibat yang lebih berat akan berlaku dengan kerugian yang besar bakal ditanggung oleh kedua belah pihak.

Kes 2 - Imam Ahmad bin Hanbal

Imam Ahmad bin Hanbal pernah hidup di dalam penjara kerana kekerasannya menentang Mazhab Muktazilah yang diterima pakai oleh pemerintah Abbasiyah ketika itu. Mazhab Muktazilah ini adalah mazhab yang mendorong penggunaan akal melebihi nas dan dalil dan ia amat bertentangan dengan mazhab Ahl al-Sunnah. Para pemerintah Abbasiyah ini memaksa Imam Ahmad mengesahkan mazhab baru tersebut dengan fatwa mereka yang pelik-pelik. Lantas Imam Ahmad enggan mengiktiraf fatwa tesebut yang bercanggah dengan akidah Ahl al-Sunnah.

Tindakannya ini mengundang kemarahan pemerintah Abbasiyah (Muktazilah) yang menyebabkan beliau dihukum sebat di dalam bilik kurungannya sehingga tidak sedarkan diri. Beberapa tahun beliau dikurung dan dikenakan tahanan rumah yang menyebabkan anak muridnya yang dahagakan ilmu merasa kerugian untuk mendapatkan ilmunya.

Namun, kebenaran adalah segala-galanya. Namanya terus dijulang hingga kini dan nama mereka yang melakukan kekejaman ke atasnya tidak langsung diingati oleh ummah. Hanya mereka yang jahat diingati kerana kezalimannya yang perlu dihindari dan dijauhi sebagaimana Firaun, Abu Jahal, Abu Lahab dan mereka yang seangkatan dengannya.

Penindasan yang dialami oleh tokoh ummah ini, tidak membuatkan beliau ‘tergesa-gesa’ menganjurkan tunjuk perasaan terhadap pemerintah Islam bermazhab Muktazilah. Walaupun mereka ternyata berlainan dan berbeza mazhab serta ideologi agama, Imam Ahmad tidak pernah mengisytiharkan agar para pemerintah ini diperangi dan digulingkan oleh umat Islam.

Sekalipun tokoh-tokoh ini mempunyai ‘kuasa rakyat’ yang mampu berbuat demikian dalam menjatuhkan kezaliman pemerintah. Begitu juga dengan tahanan dan kurungan yang dikenakan terhadap mereka yang lebih teruk daripada penderaan I.S.A. Beliau tidak membantah secara terbuka atau bertulis mengenai fatwa pengharaman tersebut sekiranya diteliti dengan adil dan saksama oleh para pengkaji buku hasilan karya beliau dan anak murid selepasnya.

Kes 3 ­- Imam Ibn Taimiyyah

Bahkan jika disoroti kisah Imam Ibn Taimiyyah penerus mazhab Hanbali yang menjadi ‘pembaharu’ kepada akidah umat dizamannya. Beliau turut sama dipenjarakan oleh pemerintah akibat tohmahan oleh pihak ulama yang berdengki dan tidak berpuas hati dengan ketegasan fatwanya. Bukan sekali beliau ditangkap dan dipenjarakan dengan akta seakan I.S.A tanpa bicara dan pengadilan. Malahan hingga 4 kali beliau dikurung dan dipenjarakan dengan hayatnya turut berakhir di dalam penjara keseorangan.

Namun, pada hari kematiannya seluruh kedai di kota Damsyik turut tutup dan jenazahnya diiringi hampir 100 ribu orang dari seluruh pelusuk bumi Syam yang mendengar berita kematiannya. Tiada seorang pun pemerintah dizamannya yang pernah dihadiri begitu ramai pelawat sebagaimana orang yang menghadiri jenazah Ibn Taimiyyah. Bukti kebenaran ini dapat dilihat pada penghujung hayatnya sepertimana yang pernah ditulis di dalam kitab sejarah tokoh Islam oleh Imam al-Zahabi.

Ini kerana suaranya bertakhta di hati rakyat dan hingga kini tiada siapa yang mampu menandingi karyanya sebagai ‘penyuluh’ umat. Tidak hairanlah jika para pemerintah dizaman itu amat gerun kepada mereka ini, seandainya mereka melaungkan slogan anti I.S.A, sudah pasti pihak pemerintah di zaman itu tiada ‘pilihan’ melainkan melepaskan jawatan mereka.

Metod Sunnah Terhadap Pemerintah

Namun itu semua bukan metod ulama Ahl al-Sunnah zaman silam kerana ajaran Islam melarang umat Islam memberontak menumbangkan kerajaan yang diperintah oleh pemimpin Islam selagi mana ianya bersolat. Sabda Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam dari hadis Muslim ada menyebutkan: “Dari Wail radhiallahu ‘anhu berkata: Kami bertanya: Wahai Rasulullah! Apa pendapatmu jika kami mempunyai pemimpin yang menghalang hak kami dan dia juga memeras kami? Baginda menjawab: (Sewajarnya kamu) sentiasa mendengar dan mentaati mereka, ini kerana mereka akan menerima ganjaran amalan mereka dan kamu akan mendapat ganjaran apa yang kamu kerjakan.”

Bahkan sebuah hadis sahih yang diriwayatakan oleh Imam al-Bukhari dan Imam Muslim ada menyatakan bahawa Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam melarang seseorag muslim menjatuhkan pemerintahnya sama ada dengan demonstrasi atau pemberontakan bersenjata untuk mengguling kuasa.

Bacalah dengan hati yang terbuka sabda Baginda sallallahu ‘alaihi wasallam: “Akan datang selepas peninggalanku nanti, para pemimpin yang tidak mengikut pentunjukku, tidak beramal dengan sunnahku dan panduan sunnahku. Seterusnya akan muncul pula di kalangan kamu orang-orang yang hatinya adalah hati syaitan (manusia berhati syaitan). Aku (Huzaifah) bertanya: Apakah yang harus aku lakukan jika aku menemuinya? Baginda bersabda: Hendaklah kamu mendengar dan taat kepada pemimpin walaupun dia memukul belakangmu dan merampas harta bendamu (dengan tiada alasan yang benar).”

ULASAN BUKU : Menyambut Ramadan Dan Aidilfitri Menurut Sunnah Rasulullah S.A.W.

Assalaamu'alaikum

Berikut disertakan ulasan buku saya bertajuk Menyambut Ramadan dan Aidilfitri Menurut Sunnah Rasulullah S.A.W. di Utusan Malaysia 15hb Oktober 2007.

Sila click pada imej di bawah untuk membesarkan paparan.


Add Video

DEMONSTRASI : SOLUSI ATAU POLUSI?


DEMONSTRASI, SOLUSI ATAU POLUSI ?
Oleh Syaikh Su’aiyyid bin Hulaiyyil Al-Umar

Segala puji bagi Allah yang telah mengutus rasul-Nya dengan membawa petunjuk dan agama yang benar, untuk memenangkannya diatas segenap agama, dan cukuplah Allah sebagai saksi.

Semoga shalawat serta salam atas Nabi kita Muhammad, pengemban ajaran yang bersih dan murni, demikian juga atas keluarga, para sahabat dan pengikutnya, serta siapa saja yang meneladani dan berpedoman pada ajaran beliau sampai hari kiamat nanti. Amma ba’du.

Di dalam Al-Qur’an, Allah memerintahkan kita agar menetapi jalan petunjuk yang lurus dengan firman-Nya.“Artinya : Dan bahwa (yang kami perintahkan ini) adalaj jalan-Ku yang lurus, maka ikutilah Dia, dan janganlah kamu mengikuti jalan-jalan (yang lain), karena jalan-jalan itu mencerai beraikan kamu dari jalannya, yang demikian itu diperintahkan Allah agar kamu bertakwa” [Al-An’am : 153]

Allah melarang kita menyelisihi ajaran Nabi-Nya dengan firmanNya.“Artinya : Hendaklah orang-orang yang menyalahi perintah-Nya takut akan ditimpa cobaan atau ditimpa azab yang pedih” [An-Nur : 63]

Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam memperingatkan kita melalui sabdanya.“Artinya : Sungguh, siapa saja diantara kalian yang hidup setelahku, pasti akan menjumpai perselisihan yang banyak, maka wajib atas kalian untuk berpegang teguh dengan sunnahku dan sunnah Al-Khulafa ar-Rasyidin yang telah diberi petunjuk sepeninggalku” [HR Tirmidzi dan Abu Dawud, shahih]

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam memberitakan di dalam sebuah hadits yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dari jalur Aisyah bahwa siapa saja yang mencari-cari perkataan (dalil) yang samar, pasti dia akan tergelincir, yaitu ketika beliau bersabda.“Artinya : Jika kalian, melihat orang-orang yang mencari-cari dalil-dalil yang samar, maka merekalah orang-orang telah disebut oleh Allah, sehingga hendaklah kalian berhati-hati dari mereka”Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam juga memperingatkan dengan keras dari ulama yang mengajak kepada kesesatan dalam sabdanya.“

Artinya : Sesungguhnya Allah tidak mencabut ilmu (agama) dari manusia sekaligus, akan tetapi Allah mencabut ilmu (agama) dengan cara mewafatkan para ulama, sampai tidak tersisa seorang ulama-pun, sehingga manusia akan mengangkat para pemimpin yang bodoh (dalam ilmu agama). Ketika para pemimpin yang bodoh tersebut ditanya, maka mereka akan berfatwa tanpa dasar ilmu, sehingga mereka sesat dan menyesatkan”. Pada lafadz Bukhari :“ Maka mereka berfatwa sesuai dengan akal pikiran mereka”

Betapa banyak orang-orang seperti ini di zaman kita, suatu zaman yang segala urusan di dalamnya bercampur aduk serta samar-samar bagi orang yang ilmunya sedikit, sehingga mereka mengikuti hawa nafsu majoriti manusia, baik dalam kebenaran mahupun kebatilan, kemudian takut mengungkapkan kebenaran, karena menyelisihi pendapat masyarakat umum dan mereka lebih memilih majoriti manusia, terlebih lagi di zaman yang kacau dan serba global ini, komunikasi begitu mudah dan cepat, maka muncullah slogan-slogan heboh : demokrasi, liberal, hak-hak wanita, hak asasi manusia (HAM), persamaan gender dan yang semisalnya.

Ini semua diterima oleh orang-orang yang hatinya menyimpang atau yang telah dididik oleh barat, kemudian di tulis di koran-koran dan disebarkan melalui media masa, gaungnya begitu kuat, sehingga disangka oleh masyarakat, bahwa itu semua merupakan suatu kebenaran, padahal ini merupakan kebatilan yang paling buruk.

Di antara slogan bodoh muncul adalah demonstrasi, pencetusnya adalah orang-orang kafir, mereka orang-orang yang tidak menghiraukan dalil dan tidak menggunakan akal. Kemudian penyakit ini berpindah ke negeri-negeri kaum muslimin melalui didikan barat.

Kita mengetahui bahwa api fitnah, bid’ah dan slogan menyilaukan muncul di saat jumlah para ulama sedikit, dan akan padam kobarannya ketika para ulama masih banyak.Sungguh Allah telah menjaga negeri Al-Haramain (Mekkah dan Madinah) dari berbagai fitnah dan kejahatan yang besar serta bid’ah, berkat anugrah Allah, kemudian karena adanya kumpulan para ulama rabbaniyyin yang tidak takut celaan manusia ketika membela agama Allah, setiap kali tanduk bid’ah muncul, maka mereka segera menumpasnya, begitupula setiap kali leher ahlul bid’ah terangkat, maka mereka segera menundukkannya dengan ilmu syari’at, penjelasan ilahi, sunnah Nabi dan atsar para Salaf.

Sama sekali, saya tidak menyangka akan muncul generasi Al-Haramain yang mengajak kepada slogan jahiliyyah ini, sampai akhirnya benar-benar muncul. Dan kita yakin, bahwa mereka terpengaruh oleh orang-orang luar, atau mereka berfatwa tanpa dasar ilmu. Maka ada yang bertanya : Apa hukum demonstrasi-demonstrasi ini ?

Jawab.

Demonstrasi adalah bid’ah ditinjau dari berbagai sudut pandang.

Pertama.
Demonstrasi ini digunakan untuk menolong agama Allah, dan meninggikan derajat kaum muslimin, lebih-lebih di negeri-negeri Islam.Dengan demikian, menurut pelakunya, demonstrasi merupakan ibadah, bagian dari jihad. Sedangkan kita telah memahami, bahwa hukum asal ibadah adalah terlarang, kecuali jika ada dalil yang memerintahkannya.

Dari sudut pandang ini, demonstrasi merupakan bid’ah dan perkara yang diada-adakan di dalam agama. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda :

“Artinya : Siapa saja yang membuat ajaran baru dalam agama ini dan bukan termasuk bagian darinya maka akan tertolak” [HR Muttafaqun Alaih]Diriwayatkan oleh Muslim dan Bukhari secara mu’allaq.“Artinya : Siapa saja yang melakukan suatu amalan yang tidak kami perintahkan, maka amalan tersebut tertolak”.


Kedua.

Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam terkena fitnah dan ujian para sahabat sepeninggal beliau juga demikian, seperti peperangan dengan orang-orang murtad, tidak ketinggalan pula umat beliau selama berabad-abad juga diuji. Akan tetapi mereka semua tidak demonstrasi. Jika demonstrasi itu baik, tentunya mereka akan mendahului kita untuk melakukannya.


Ketiga

Sebagian orang menisbatkan demonstrasi kepada Umar bin Al-Khaththab Radhiyallahu ‘anhu, dan ini sama sekali tidak benar, karena keshahihan riwayatnya tidak diakui oleh para ulama. Maka penisbatan demonstrasi kepada Umar merupakan kedustaan atas nama beliau sang pembeda (Al-Faruq) Radhiyallahu ‘anhu yang masuk Islam terang-terangan dan berhijrah di siang bolong.


Keempat

Di dalam demonstrasi ada tasyabbuh (penyerupaan) dengan orang-orang kafir, padahal Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda.“Artinya : Siapa saja yang menyerupai suatu kaum, maka dia termasuk golongan mereka” [HR Abu Dawud dengan sanad yang hasan]Hal ini dikarenakan demonstrasi tidak dikenal dalam sejarah kaum muslimin kecuali setelah mereka bercampur baur dengan orang-orang kafir.


Kelima

Demonstrasi secara umum tidak akan bisa digunakan untuk membela kebenaran dan tidak akan bisa digunakan untuk mengugurkan kebatilan. Terbukti, seluruh dunia demonstrasi untuk menghentikan kebengisan Yahudi di Palestina, apakah kebiadaban Yahudi berhenti? Atau apakah kejahatan mereka semakin menjadi-jadi karena melihat permohonan tolong orang-orang lemah ?!!

Jika ada orang yang mengatakan : Demonstrasi merupakan perwujudan amar ma’ruf dan nahi mungkar. Maka kita katakan : Kemungkaran tidak boleh diingkari dengan kemungkaran yang semisalnya. Karena kemungkaran tidak akan diingkari kecuali oleh orang yang bisa membedakan antara kebenaran dan kebatilan, sehingga dia akan mengingkari kemungkaran tersebut atas dasar ilmu dan pengetahuan. Tidak mungkin kemungkaran bisa diingkari dengan cara seperti ini.


Keenam.

Termasuk misi rahsia sekaligus segi negative demonstrasi adalah, bahwa demonstrasi merupakan alat dan penyebab habisnya semangat rakyat, karena ketika mereka keluar, berteriak-teriak dan berkeliling di jalanan, maka mereka kembali ke rumah-rumah mereka dengan semangat yang telah sirna serta kecapaian yang luar biasa.

Padahal, yang wajib bagi mereka adalah menggunakan semangat tersebut untuk taat kepada Allah, mempelajari ilmu yang bermanfaat, berdo’a dan mempersiapkan diri untuk menghadapi musuh, sebagai bentuk pengamalan firman Allah.“Artinya : Dan siapkanlah untuk menghadapi mereka kekuatan apa saja yang kamu sanggupi dan dari kuda-kuda yang ditambat untuk berperang (yang dengan persiapan itu) kamu menggentarkan musuh Allah dan musuhmu dan orang selain mereka yang kamu tidak mengetahuinya ; sedang Allah mengetahuinya. Apa saja yang kamu nafkahkan pada jalan Allah niscaya akan dibalasi dengan cukup kepadamu dan kamu tidak akan dianiaya (dirugikan)” [Al-Anfaal : 60]


Ketujuh

Di dalam demonstrasi tersimpan kemungkaran yang begitu banyak, seperti keluarnya wanita (ikut serta demonstrasi, padahal seharusnya dilindungi di dalam rumah, bukan dijadikan umpan,-pent), demikian juga anak-anak kecil, serta adanya ikhtilath, bersentuhannya kulit dengan kulit, berdua-duan antara laki-laki dan perempuan, ditambah lagi hiasan berupa celaan, umpatan keji, omongan yang tidak beradab ? Ini semua menunjukkan keharaman demonstrasi.


Kedelapan

Islam memberikan prinsip, bahwa segala sesuatu yang kerusakannya lebih banyak dari kebaikannya, maka dihukumi haram. Mungkin saja demonstrasi berdampak pada turunnya harga barang-barang dagangan, akan tetapi kerusakannya lebih banyak dari kemaslahatannya, lebih-lebih jika berkedok agama dan membela tempat-tempat suci.


Kesembilan

Demonstrasi, terkandung di dalamnya kemurkaan Allah dan juga merupakan protes terhadap takdir, karena Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda.“Artinya : Jika Allah mencintai suatu kaum, maka Allah akan menguji mereka. Jika mereka ridho, maka mereka akan diridhoi oleh Allah. Jika mereka marah, maka Allah juga marah kepada mereka”.

Sebelum perang Badr Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam beristighatsah (memohon pertolongan di waktu genting,-pent) kepada Allah.“Artinya : (Ingatlah), ketika kamu memohon pertolongan kepada Tuhanmu, lalu diperkenankan-Nya bagimu :Sesungguhnya Aku akan mendatangkan bala bantuan kepada kamu dengan seribu malaikat yang datang berturut-turut” [Al-Anfaal : 9]

Beliau juga merendahkan diri kepadaNya sampai selendang beliau terjatuh, Beliau memerintahkan para sahabat untuk bersabar menghadapi siksaan kaum musyrikin. Beliau Shallallahu ‘alaihi wa sallam dan para sahabatnya sama sekali tidak pernah mengajak demonstrasi padahal keamanan mereka digoncang, mereka disiksa dan didzalimi. Maka, demonstrasi bertentangan dengan ajaran kesabaran yang diperintahkan oleh Allah ketika menghadapi kedzaliman para penguasa, dan ketika terjadi tragedi dan musibah.


Kesepuluh

Demonstrasi merupakan kunci yang akan menyeret pelakunya untuk memberontak terhadap para penguasa, padahal kita dilarang melakukan pemberontakan dengan cara tidak membangkang kepada mereka.

Betapa banyak demonstrasi yang mengantarkan suatu negara dalam kehancuran, sehingga timbullah pertumpahan darah, perampasan kehormatan dan harta benda serta tersebarlah kerusakan yang begitu luas.


Kesebelas.

Demonstasi menjadikan orang-orang dungu, wanita dan orang-orang yang tidak berkompeten bisa berpendapat, sehingga mungkin tuntutan mereka dipenuhi meskipun merugikan majoriti masyarakat, sehingga dalam perkara yang besar dan berdampak luas orang-orang yang bukan ahlinya ikut berbicara.

Bahkan orang-orang dungu, jahat dan kaum wanita merekalah yang banyak mengobarkan demonstrasi, dan mereka yang mengontak dan memprovokasi massa (!)


Kedua belas.

Para pengobar demonstrasi senang terhadap siapa saja yang berdemo dengan mereka, walaupun dia seorang pencela sahabat Nabi, tukang ngalap berkah dari kuburan-kuburan bahkan sampaipun orang-orang musyrik, sehingga akan anda dapati seorang yang berdemo dengan mengangkat Al-Qur’an, disampingnya mengangkat salib (Nasrani), yang lain membawa bintang Dawud (Yahudi), dengan demikian maka demonstrasi merupakan lahan bagi setiap orang yang menyimpang, kafir dan ahli bid’ah.

Ketiga belas

Hakikat para demonstran adalah orang-orang yang hidup di dunia menebarkan kerusakan, mereka membunuh, merampas, membakar, mendzalimi jiwa dan harta benda. Sampai-sampai ada seorang pencuri menyatakan : Sesungguhnya kami gembira jika banyak demonstrasi, karena hasil curian dan rampasan menjadi banyak bersamaan dengan berjalannya para demonstran (!).


Kempat belas

Para pendemo hakekatnya, mengantarkan jiwa mereka menuju pembunuhan dan siksaan, berdasarkan firmanNya.“Artinya : Dan janganlah kamu membunuh dirimu. Sesungguhnya Allah adalah Maha Penyayang kepadamu” [An-Nisaa : 29]

Karena pasti akan terjadi bentrokan antara para demosntran dan petugas keamanan, sehingga mereka akan disakiti dan dihina, Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam telah bersabda.“Artinya : Seorang mukmin tidak boleh menghinakan dirinya. Beliau Shallallahu ‘alaihi wa sallam ditanya : Bagaimana seorang mukmin menghinakan dirinya ? Beliau menjelaskan : (yakni) dia menanggung bencana diluar batas kemampuannya” [HR Turmudzi, hasan]

Sebagai penutup, saya memohon kepada Allah agar menampakkan kepada kita, yang benar itu benar, dan memudahkan kita untuk mengikutinya. Demikian juga, semoga Allah melindungi kita dari fitnah yang nampak maupun yang tersembunyi, serta mengampuni dosa-dosa kita, kedua orang tua dan para ulama kita. Tidak lupa pula semoga Allah memberikan taufiqNya kepada para penguasa muslim agar mereka memberikan yang terbaik bagi negeri dan rakyat mereka, dan lebih dari itu semoga Allah menolong para penguasa muslim tersebut untuk berhukum dengan Al-Qur’an dan Sunnah Nabi-Nya. Amin. Semoga Allah memberikan shalawat dan salamNya kepada Nabi kita Muhammad, beserta keluarganya.

[Majalah Al-Asholah edisi-38 halaman 76-80. Diterjemahkan Imam Wahyudi Lc][Disalin dari majalah Adz-Dzkhiirah Al-Islamiyyah Vol 5 No. 5 Edisi 29-Rabiuts Tsani 1428H, Penerbit Ma’had Ali Al-Irsyad As-Salafy Surabaya. Jl.Sidotopo Kidul No. 51 Surabaya]





CARA-CARA MENGINGKARI KEMUNGKARAN DENGAN DEMONSTRASI DAN PEMBUNUHAN APAKAH TERMASUK BAB JIHAD ISLAM ?
Oleh Syaikh Shalih bin Ali Al-Ghasun

Pertanyaan
Syaikh Shalih bin Ali Al-Ghasun ditanya : Dua tahun yang lalu kami mendengar ceramah sebagian da'i membahas metode-metode dakwah dan cara mengingkari kemungkaran, di dalam metode-metode tersebut mereka masukkan demonstrasi, pembunuhan dan barangkali sebagian mereka memasukkan hal tersebut dalam bab jihad Islam.Kami mohon penjelasan Anda, apakah hal tersebut termasuk metode-metode dakwah yang syar'i ataukah termasuk bentuk bid'ah yang tercela dan tidak diperbolehkan ?Kami mohon penjelasan, bagaimana cara bermuamalah yang sesuai dengan syari'at terhadap orang yang mengajak melakukan perbuatan-perbuatan tersebut, dan berpendapat seperti itu serta menyeru kepadanya ?


Jawaban

Alhamdulillah. Telah jelas bahwasanya amar ma'ruf dan nahi mungkar, berdakwah dan memberikan petunjuk merupakan dasar agama Allah (Islam), akan tetapi Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman di kitabNya yang mulia."

Artinya : Serulah (manusia) kepada jalan tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalanNya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk". [An-Nahl : 125]

Ketika Allah Subhanahu wa Ta'ala mengutus Musa dan Harun kepada Fir'aun maka Allah berfirman."Artinya : Maka berbicaralah kamu berdua kepadanya dengan kata-kata yang lemah lembut, mudah-mudahan ia ingat atau takut". [Thaha : 44]

Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam datang dengan hikmah serta memerintahkan untuk berdakwah dengan hikmah dan sabar, hal ini terdapat pada Al-Qur'an Al-Karim pada surat Al-Ashr : Bismillahirrahmanirrahim."

Artinya : Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal shalih dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menatapi kesabaran". [Al-Ashr : 1-3]

Hendaklah seorang da'i di jalan Allah Subhanahu wa Ta'ala, dan penyeru amar ma'ruf dan nahi mungkar senantiasa menghiasi diri dengan kesabaran, mengharapkan pahala serta lapang, menerima apa yang didengar atau apa yang didapatkan ketika berdakwah fi sabilillah. Adapun manusia yang meniti jalan yang keras -semoga Allah melindungi kita-, menyakiti manusia, menempuh jalan yang penuh kebingungan atau jalan perselisihan dan memecah belah persatuan, semua itu merupakan perkara-perkara syaithaniyah (perilaku setan), juga menjadi dasar pemikiran khawarij, mereka melakukan pembunuhan sebagai cara mengingkari kemungkaran terhadap perkara-perkara yang tidak mereka sukai dan menyelisihi aqidah mereka, menumpahkan darah, mengkafirkan orang serta masih banyak lagi.

Perbedaan cara dakwah para sahabat Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam serta pendahulu kita dengan dakwah khawrij serta orang-orang yang sejalan dengan aqidah mereka adalah bahwasanya para sahabat berdakwah dengan hikmah dan memberikan pelajaran yang baik, menjelaskan kebenaran, sabar, menerima apa yang terjadi, serta mengharapkan balasan dan pahala. Sedangkan metode dakwah Khawarij adalah dengan melakukan pemunuhan terhadap manusia, menumpahkan darah, mengkafirkan, memecah belah persatuan, menghancurkan kesatuan kaum muslimin yang kesemuanya jelas perbuatan yang amat hina dan diada-adakan.

Orang-orang seperti itu sebaiknya dijauhi, menjaga jarak dari mereka, berhati-hati terhadap mereka karena merekalah yang memecah belah kaum muslimin yang merupakan jama'ah penuh rahmat, mereka ini kelompok yang pantas mendapat murka dan siksa -semoga Allah melindungiku-, seandainya penduduk negeri berkumpul melakukan kebajikan, membentuk satu kesatuan maka mereka akan jaya dan berwibawa.

Jika penduduk suatu negeri bepecah belah, saling menghancurkan, berselisih serta saling memusuhi, maka yang demikian ini adalah perkara bid'ah lagi keji dan seperti jalannya orang yang terdahulu. Mereka datang dari kelompok orang-orang yang memisahkan diri dari jama'ah, yang telah membunuh Amirul Mukminin Ali bin Abi Thalib Radhiyallahu 'anhu dan para sahabat lainnya yang ikut dalam bai'at ridwan. Mereka membunuh karena memimpikan kebaikan padahal mereka adalah dedengkotnya keburukan, kebid'ahan, perselisihan dan perpecahan. Merekalah yang telah menghancurkan dan melemahkan kesatuan kaum muslimin. Begitu juga jika mendapati seseorang yang berkata seperti mereka, mengambilnya serta berprasangka baik terhadap mereka (Khawarij), maka wajib untuk menjauhinya karena dia adalah bahaya bagi kaumnya, dan orang-orang yang berada di sekitarnya.Yang benar, bahwasanya seorang muslim itu harus selalu bekerja keras, mengajak kepada kebaikan dan mengerjakannya dengan sempurna, berkata yang benar, berdakwah dengan lemah lembut, berprasangka baik kepada saudara-saudaranya dan menyadari bahwasanya kesempurnaan merupakan sesuatu yang sulit, dan yang ma'shum hanyalah Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam.

Seandainya mereka lenyap maka tidak akan muncul yang lebih baik dari mereka. Sekiranya manusia-manusia itu lenyap apakah itu para pemimpin, pemegang pemerintahan, penuntut ilmu atau suatu bangsa maka akan muncul yang lebih buruk daripada mereka, karena tidaklah datang suatu masa kecuali lebih buruk dari yang sebelumnya. Siapa saja yang menginginkan agar manusia mencapai tingkat kesempurnaan atau bersih dari segala kesalahan dan kekhilafan maka ia telah sesat dan termasuk Khawarij yang telah memecah belah umat, serta menindas mereka. Hal inilah yang ditentang oleh Ahlus Sunnah wal Jama'ah terhadap Rafidhah, Khawarij, Mu'tazilah serta seluruh cabang dari keburukan dan kebid'ahan.

[Majalah Safinah An-Najah edisi 2 Januari 1991]