Khamis, 4 Disember 2008

BUKU TERBARU AKOB : Panduan Solat Sunat Cara Nabi


TAJUK : PANDUAN SOLAT SUNAT CARA NABI
PENULIS : Mohd Yaakub bin Mohd Yunus
DISEMAK OLEH : Ust Mohd Fikri Che Hussain
Penerbit : Jahabersa
Harga : RM 20.00

Untuk membeli secara online sila ke :



Dalam buku ini saya membahaskan 21 jenis solat-solat sunat berdasarkan hadis-hadis Nabi SAW. Berikut adalah kata-kata aluan dari Ustaz Mohd fikri Che Hussain yang telah membantu saya adalam menghasilkan buku ini.

==============================

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِاَلْحَمْدُ ِللهِ حَمْداً كَثِيْراً طَيِّباً مُبَارَكاً فِيْهِ، كَمَا يُحِبُّ رَبَّناَ وَيَرْضَى، وَصَلىَّ الله وَسَلَّم عَلىَ نَبِيِّناَ مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ، أما بعد:


Sesungguhnya Solat Sunat merupakan petunjuk yang dilaksanakan oleh Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dan diajarkannya kepada para sahabat dari generasi ke generasi hinggalah kepada kita pada hari ini. Setelah saya diminta oleh penulis iaitu saudara Mohd Yaakub Mohd Yunus untuk meneliti dan menyemak hasil kerja yang diusahakan olehnya ini. Saya secara peribadi merasa begitu berbesar hati menerima jemputannya di atas penghargaan yang beliau berikan kepada diri saya.

Ketekunan penulis dalam bidang penulisan semakin terserlah dengan karya-karya yang bermutu dari aspek pendalilan berlandaskan al-Quran dan al-Sunnah saban tahun. Penulisan artikel yang bermetodkan fahaman Salaf al-Salih berjaya dihasilkan penulis di dada-dada akhbar dan majalah hampir setiap bulan. Hasil karya penulisannya selama ini mulai tersebar ke serata pelusuk Malaysia. Alhamdulillah.

Kesungguhan sebegini perlu diteladani oleh golongan mahasiswa dan mahasiswi yang menuntut pelbagai ilmu secara umum dan dalam jurusan agama khususnya. Gunakan kemampuan yang dipelajari dan ilmu yang diperolehi dengan menghasilkan karya penulisan untuk diketengahkan dalam masyarakat. Isu keruntuhan moral yang berleluasa pada masa kini memerlukan sumbangan daripada pelbagai pihak dalam usaha membantu mengatasinya. Peranan para agamawan perlu dicambahkan dengan sebaiknya bagi mengatasi kemelut yang melanda ummah dewasa ini. Kerjasama di kalangan kelompok ustaz dan protaz perlu ditingkatkan lagi keberkesanannya dalam mencapai misi dakwah sejagat.

Buku yang berada di tangan anda ini begitu menarik untuk dimiliki oleh setiap mereka yang mencintai kebenaran, kesahihan dan keberkatan dalam amalan seharian mereka. Topik berkaitan solat merupakan topik yang begitu laris dalam pasaran buku-buku agama. Meskipun tajuk buku berkaitan Solat Sunat ini begitu banyak memenuhi pasaran buku-buku agama, namun kandungan di dalam buku ini terdapat sedikit kelainan berbanding buku lain yang pernah saya baca dan rujuk. Penulis menggarapkan perbincangan secara lebih kemas dari aspek ilmiah dan mendasari setiap perlakuan ibadah Solat Sunat dengan hujah dan fakta yang kukuh.

Metod yang beliau gunakan dalam karyanya ini adalah berteraskan Fiqh al-Sunnah yang berpandukan amalan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam sebagaimana sabda baginda mengenai ibadah solat:

Solatlah kamu sekalian sebagaimana kamu melihat aku bersolat. - Hadis riwayat Imam al-Bukhari di dalam Shahihnya, Kitab al-Azaan, no: 631.

Panduan berteraskan sunnah yang diambil daripada kepelbagaian sumber dan rujukan ini kemudiannya dihuraikan oleh penulis dengan metod tahqiq (semakan) dan tarjih (menyatakan keutamaan pendapat yang perlu dipegang dan diamalkan). Di samping menolak setiap amalan yang tidak bertunjangkan kepada sunnah atau menyelisihi amalan sunnah yang dilaksanakan pada zaman sahabat dan generasi berikutnya pada era keemasan Islam.

Di dalam buku Solat Sunat ini, penulis turut menyatakan panduan beserta hukum dan tatacara pelaksanaannya berpandukan hadis Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan keadaan ini memerlukan ketekunan dan kerapkali memakan masa yang lama. Beliau menyusun hadis-hadis yang sahih menurut martabatnya dengan huraian ringkas berkaitan Fiqh al-Hadis berkenaan dengan sanad dan matannya.

Pendedahan pada amalan Solat Sunat ini, sekalipun sudah banyak ditulis oleh para penulis yang lain. Ia perlu terus ditekankan kerana Solat Sunat merupakan ibadah seharian yang dilaksanakan oleh setiap individu Muslim. Namun kualitinya yang seiring dengan sunnah yang suci perlu diperkemaskan agar dapat memberikan nilaian yang hebat di sisi Allah Subhanahu wa Ta'ala. Selain itu ia dapat mendekatkan kita kepada petunjuk yang paling hampir dengan petunjuk sunnah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dalam pelaksanaannya.

Justeru itu, di dalam kesempatan ini saya ingin mengajak dan menggalakkan kepada semua pembaca agar dapat membaca buku-buku yang berfaedah seperti buku ini untuk diamalkan dalam kehidupan seharian. Buku sebegini juga wajar dimiliki oleh mereka yang sedaya upaya menghayati manhaj yang sahih dan berpegang kepada sunnah yang mulia. Kita mengharapkan agar buku ini dapat memberikan sumbangan yang terbaik dalam menyalurkan maklumat ilmiah dan cukup berguna kepada individu dan masyarakat Islam yang mencintai sunnah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam.

Semoga Allah Subhanahu wa Ta'ala agar memberikan ganjaran terbaik kepada anda dan para pembaca buku ini serta memanfaatkannya dalam ibadah seharian mereka. Diharapkan juga para pembaca dapat mendoakan kepada penulis dan juga diri saya agar ditambahkan ilmu serta dapat menyebarkannya dalam bidang penulisan yang kami perjuangkan. Amin!

Akhirnya, marilah kita merenungi dan cuba menghayati sedalam-dalamnya maksud yang terkandung di dalam firman Allah Subhanahu wa Ta'ala ini:

Maka gembirakanlah hamba-hamba-Ku, yang berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut yang terbaik (untuk diamalkan dalam urusan agama), mereka itulah orang-orang yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan mereka itulah orang yang berakal sempurna. - al-Zumar (39) : 17-18

Sekian, hamba yang mengharapkan keampunan Allah Subhanahu wa Ta'ala.

Mohd Fikri Bin Che Hussain
Rabiulakhir 1429 / Mei 2008
Felda Sungai Nerek, Temerloh
Pahang Darul Makmur

11 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tahniah Akob.

Dalam buku ini ada tak dinyatakan mengenai zikir-zikir selepas Solat Sunat?

Mohd Yaakub bin Mohd Yunus berkata...

Assalaamu'alaikum

Terima Kasih,

Yang mana memang ada bacaan tertentu selepas solat seperti Solat Istikharah atau Solat Witir memang saya sertakan.

Yang mana memang tiada ditentukan oleh nas maka saya diamkan.

Sekian Wassalaam

suparjo@blogspot.com berkata...

Saya baru beli buku ini sbb utama nak dapatkan info solat jenazah. Tahniah Akob. Jenguk blog usang saya, ntah apa2....

Mohd Yaakub bin Mohd Yunus berkata...

Terima Kasih Ya Akhi.

Alhamdulillah buku tuh saya usahakan bersama Ustaz Fikri.

Saya baru jenguk blog akhi...

Sungguh menarik sekali

Tanpa Nama berkata...

Tahniah Ust. Akob atas penerbitan buku ini. Saya kerap kali juga membaca artikel ust. di akhbar. Doakan saya dapat mengikut jejak langkah ust...berdakwah melalui penulisan.

Mohd Shahrizal Nasir

Mohd Yaakub bin Mohd Yunus berkata...

Assalaamu'alaikum

Terima Kasih Saudara Shah,

saya doakan saudara akan menjadi seorang penulis yg hebat dan pendakwah yg berkaliber suatu hari nanti.

Akob ada buat satu bengkel menulis on 5th July ini... Tapi hanya utk ahli al-Fikrah.Net (AFN) sahaja...

Saya sarankan sauadara jadi ahli AFN dan daftar untuk bengkel ini.

Sekian Wassalaam

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih banyak2 ust. sebab ziarah blog sya yang baru sya bina. Terima kasih juga kerana sudi wat link di blog sya. Sya dh buka web AL-FIKRAH.NET, tp sya xtau mcmana nk jadi ahli. Boleh ust. tunjukkan caranya? Sya nk join kursus ust. pada bulan Julai nanti.

Mohd Shahrizal Nasir

milan berkata...

Salam,
Saya nak tahu info pasal bengkel penulisan tapi..takleh login kat al-fikrah ( lupa pssword ) dah registered baru kena rejek- username already taken & email address already registered.. huhu :-(

Mohd Yaakub bin Mohd Yunus berkata...

Assalaamu'alaikum

Kepada sahabatku Akhi Shahrizal dan Akhi Milan.

Jika ada masalah hendak register atau lupa password sila hubungi COO AFN, Abu Irfan yang menjaga bahagian teknikal AFN. Sila e-mail kepada dia : abuirfan7@gmail.com

Bengkel penulisan tersebut sebenarnya telah penuh sebab kita hanya tetapkan 50 org peserta. Tapi anda berdua boleh masukkan nama saudara dalam reserve list.

Sekian Wassalaam

saranacariuang berkata...

Assalamu'alaikum Wr.Wb.

Saya kesulitan bagaimana cara mendapatkan software menulis arab berharokat lengkap, bila ada bisa kirim software ke midomi08@yahoo.co.id

Jazakumullohu kroiron

Wassalam

Imam

Tanpa Nama berkata...

Assalaamualaikum Ustaz Abu Iqbal, saya masih tercari-cari dr kitab ustaz dan beberapa kitab lain tentang kedudukan sebenar solat Qabliah 'Asar adakah 2 rakaat, 4 rakaat atau tiada disunatkan langsung? Sekian, terima kasih ustaz.