Oleh Mohd Yaakub bin Mohd Yunus
Solat jamak bermakna mengumpulkan dua solat
dalam satu waktu.Contohnya mengumpulkan solat Zuhur dan Asar dalam satu waktu
ataupun Maghrib dan Isyak dalam satu waktu.Jamak pula ada dua jenis iaitu:
1)
Jamak Taqdim
(yang didahulukan) iaitu mengumpulkan solat Asar bersama Zuhur dalam waktu
solat Zuhur atau mengumpulkan solat Isyak dan Maghrib dalam waktu solat
Maghrib.
2)
Jamak Ta’khir
(yang diakhirkan) pula ialah mengumpulkan solat Zuhur dan Asar dalam waktu
solat Asar atau mengumpulkan solat Maghrib dan Isyak dalam waktu solat Isyak.
Tidak ada
yang mempertikaikan tentang bolehnya menjamaksolat
ketika berada dalam perjalanan. Terdapat hadis-hadis yang banyak menunjukkan
bahawa Rasulullah s.a.w. memang
pernah menjamaksolat ketika
bermusafir. Telah Diriwayatkan dari Ibnu ‘Abbas r.a bahawa dia berkata: “Inginkah tuan-tuan saya ceritakan
perihal solat Rasulullah s.a.w. sewaktu sedang bersafar.” Ujar kami:“Baik.”
Katanya:“Jika baginda masih berada di rumah semasa matahari telah tergelincir
(masuknya waktu Zohor), beliau jamakkan Zohor dengan Asar (jamak taqdim)
sebelum berangkat, tapi kalau belum lagi tergelincir, maka baginda berjalan
hingga nanti bila waktu Asar masuk baginda pun berhenti dan menjamaksolat Zuhur
dengan Asar (jama ta’khir). Begitu juga jika selagi baginda di rumah waktu Maghrib
sudah masuk, baginda jamaklah solat Maghrib dengan Isyak, tetapi kalau waktu belum
lagi masuk, baginda terus sahaja berangkat dan nanti bila waktu Isyak tiba,
baginda pun berhenti untuk menjamaksolat Maghrib dan Isyak itu.”- Hadis
riwayat Imam Ahmad
Kebanyakan umat
Islam di Malaysia berpendapat bahawa menjamaksolat
hanya dibenarkan kepada mereka yang bermusafir sahaja.Sebenarnya berada dalan
keadaan musafir hanyalah salah satu dari faktor yang membenarkan solat dijamakkan. Faktor sebenar yang
menentukan samaada solat boleh dijamakkan
atau tidak adalah kesulitan yang dialami oleh seseorang untuk menjalankan
ibadah solatnya walaupun dia bukan seorang musafir. Tentang hubungan antara menjamakkan solat dan musafir, Syaikh
Muhammad Shalih al-‘Utsaimin di dalam Majmu’ Fatawa Arkanil Islammenulis:
“Jamak itu tidak berkait dengan
qasar tetapi terkait dengan
keperluan. Apabila sahaja seseorang itu perlu untuk menjamaksolatnya baik ketika dia bermukim mahupun ketika dalam
perjalanan maka dia boleh menjamaksolatnya.Oleh kerana itu manusia melakukan jamak ketika hujan yang menyulitkan mereka untuk kembali ke
masjid. Juga dibolehkan menjamaksolat
bila terjadi angin kencang di musim dingin yang menyukarkan mereka keluar
menuju masjid. Juga dibenarkan menjamaksolat
jika dia takut keselamatan hartanya atau yang semisalnya.”
Inilah rukhshah
(kelonggaran) sebenarnya yang Allah s.w.t.
kurniakan kepada hamba-Nya sesuai dengan sifatnya yang Maha Pengasih lagi
Penyayang. Maka sewajarnya kita bersyukur atas kurniaan-Nya itu dengan
menggunakan rukhshah tersebut dan tidak mencipta batasan-batasan
tertentu yang tidak disyari’atkan
oleh Allah s.w.t.dan Rasul-Nya s.a.w.. Apatah lagi Rasulullahs.a.w.sendiri pernah menjamakkan solat bukan kerana musafir
atau hujan hanya bertujuan untuk memudahkan umatnya. Ini sebagaimana hadis dari
Ibnu ‘Abbas r.a, dia berkata:“Nabi s.a.w. bersolat
di Madinah (bukan dalam musafir) sebanyak tujuh dan lapan
rakaat iaitu dengan menjamak Zuhur dan Asar serta Maghrib dan Isyak” -
Hadis riwayat Imam al-Bukhari
Juga telah
diriwayatkan dari Ibnu ‘Abbas r.a:“Rasulullah
s.a.w. pernah menjamaksolat Zuhur dan Asar serta Maghrib dan Isyak di Madinah (bukan
dalam musafir), bukan kerana dalam ketakutan atau hujan.” Lalu
orang bertanya kepada Ibnu ‘Abbas: “Kenapa Nabi s.a.w. berbuat sedemikian?”
Jawabnya: “Baginda bertujuan agar tidak menyukarkan umatnya.” Hadis
riwayat Imam Abu Dawud
Kedua-dua hadis
di atas sudah memadai untuk membatalkan pendapat mereka yang hanya menghadkan
solat hanya boleh dijamakkan
ketika dalam perjalanan kerana Rasulullah
s.a.w. menjamaksolatnya
ketika baginda berada di Madinah iaitu dalam keadaan bermukim.Malah hadis dari
Ibnu ‘Abbas r.a ini dijadikan dalil
oleh ulamak untuk membolehkan solat itu dijamakasalkan terdapat keperluan yang mendesak dan sah demi untuk
menghindari kesulitan yang dihadapi itu.Malah melalui hadis ibnu ‘Abbas
tersebut lafaz “bukan
kerana dalam ketakutan atau hujan” secara tidak langsung
menunjukkan bolehnya menjamak
solat jika kita berada dalam kedua-dua situasi tersebut.Hanya sahaja menjamak
solat ketika hujan hanya boleh dilakukan secara berjemaah di masjid dalam
bentuk Jamak Taqdin sahaja.
Ada pihak yang menggunakan hadis-hadis
seperti ini untuk membolehkan menjamaksolat
secara sesuka hati tanpa ada kesulitan. Menurut Syaikh Muhammad Nasiruddin al-Albani
r.h: “Hadis ini tidaklah seperti apa yang disangka oleh banyak para
penuntut ilmu bahawa solat (jamak)
itu boleh dilakukan bila-bila sahaja tanpa pertimbangan dan tanpa alasanpun…
Tetapi jika ada sesuatu yang memberatkan untuk dilaksanakan solat pada waktunya
maka ketika itu boleh baginya menjamaksolat
demi menghilangkan kesulitan tersebut; baik berupa jamak taqdim ataupun ta’khir.
Sesungguhnya alasan syar’i dari solatjamak ini adalah untuk menghilangkan kesulitan dari kaum
Muslimin. Maka jika tidak ada
kesulitan tidak boleh jamak, dan wajib bagi kita memahami hadis di atas
secara sempurna. Dan kesempurnaan hadis tersebut adalah sebagai berikut: “Lalu orang
bertanya kepada Ibnu ‘Abbas: “Kenapa Nabi S.a.w. berbuat sedemikian?” Jawabnya: “Baginda
bertujuan agar tidak menyukarkan umatnya.” Dengan adanya solatjamak yang dilakukan Rasulullah s.a.w. dalam keadaan mukim
dan tanpa uzur turunnya hujan bukan bererti semua orang boleh menjamaksolat
tanpa adanya kesulitan.”
Syaikh Abu
Ubaidah Masyhur di dalam Al-Qawl al-Mubiin fii Akhthaa’ al-Musholliinpula
berkata selain dari dalam ketakutan ataupun hujan yang lebat:“Diperbolehkan menjamaksolat ketika tanah dalam keadaan
berlumpur, udara yang dingin, turun salju, sakit, angin kencang bahkan kerana
adanya uzur atau kepentingan lain…Ibnu Taymiyyah berkata: “Mazhab Fiqh yang
paling longgar dalam masalah menjamaksolat
adalah mazhab al-Imam Ahmad. Sebab beliau telah membolehkan menjamak antara dua solat hanya
disebabkan adanya keperluan ataupun ketika sedang sibuk.”
Selanjutnya Syaikh
Sayyid Sabiq r.hdi dalam
kitabnya Fiqhus Sunnahberkata:Dalam Syarah
Muslim, Imam al-Nawawi r.h
berkata: “Beberapa imam membolehkan jamak
bagi orang yang tidak musafir, bila ia ada suatu kepentingan, asal sahaja hal
itu tidak dijadikan kebiasaan. Ini juga merupakan pendapat Ibnu Sirin dan
Asyhab dari golongan Maliki, dan menurut al-Khaththabi juga pendapat al-Quffal
dan al-Syasy al-Kabir dari golongan Syafi’i, juga dari Ishak Marwazi dan dari
jemaah ahli hadis, serta inilah pula yang dipilih oleh Ibnul Mundzir.”
Telah jelas
bagi kita bahawa solatjamak
bukan hanya disyari’atkan
ketika dalam musafir. Sekiranya memang ada keperluan yang mendesak maka
dibenarkan untuk menjamakkan solat.
Hanya apa yang ingin ditekankan jangan kita terlalu bermudah-mudah dalam isu solatjamak ini sehingga menjadi kebiasaan
untuk manjamakkan solat tanpa
sebab atau kesulitan yang dihadapi seperti diamalkan golongan Syi’ah. Ini adalah kerana hukum asal solat
itu adalah mengikut waktu yang ditetapkan oleh Allah s.w.t. sebagaimana firman-Nya:“Sesungguhnya solat itu
adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang
tertentu waktunya.” - al-Nisaa’: 103
Menurut
Syaikh Abu Ubaidah di dalam Al-Qawl al-Mubiin fii Akhthaa’ al-Musholliinkaedah
umum yang yang disepakati oleh Ahlus Sunnah
Wal Jamaah adalah:“Hendaklah setiap solat itu dikerjakan pada waktunya
yang telah ditetapkan dan telah dinaskan
dalam hadis-hadis Nabi, tanpa mengawalkan atau mengakhirkannya, kecuali jika
ada beberapa sebab yang telah disebutkan dalam beberapa kitab fekah dan sebab
itu diperkuatkan oleh dalil syari’at
yang diakui (keshahihannya).
Semoga kemudahan yang Allah s.w.t. anugerahkan kepada kita dipergunakan secara adil dan
bijak. Sesungguhnya Allah s.w.t. yang
Maha Pengasih lagi Maha Penyanyang hanya menginginkan kemudahan kepada
hamba-hamba-Nya. Ini sebagaimana Firman-Nya: “…(Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah
menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Dia tidak menghendaki kamu menanggung
kesukaran…” - al-Baqarah : 185
Tiada ulasan:
Catat Ulasan