Jumaat, 26 Disember 2008

Selamat Tinggal Sahabatku Lokman


Assalaamu'alaikum

Akob menerima berita yang amat sedih lewat malam tadi. Sahabat akob semasa di UIAM dahulu telah meninggal dunia. Entahlah.. sukar nak gambarkan kesedihan ini. Sekiarnya sesiapa yang ada buku GRADS97 inilah kata-kata hikmah brother Lukman yg ditulis pada tahun 1997

“Life is short so strive hard”


SELAMAT TINGGAL SAHABATKU LUKMAN


Berita ini akob petik dari laman web sahabat akob Akhi Syamsul Iskandar Mohd Akin http://shamsuliskandar.wordpress.com/ yang juga merupakan Ketua Angkatan Muda Keadilan

Saya telah menerima berita sedih semalam. Sahabat yang begitu dekat dengan hati saya telah kembali ke rahmatullah pada jam 7.10 malam tadi, (selepas maghrib, hari Jumaat, mengikut waktu Islam). Beliau menghidap penyakit kanser limfoma. Saya sempat menziarahi beliau semasa di UMMC atau lebih dikenali sebagai Hospital Universiti, lebih kurang 2 bulan yang lalu. Pada waktu itu, beliau kelihatan bersemangat untuk meneruskan kehidupan dan saya sempat berkongsi isu-isu politik semasa dan terkini.

Semasa di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dahulu, beliau antara pemimpin pelajar yang menjadi ikutan saya. Selain daripada memegang jawatan penting di dalam Majlis Perwakilan Pelajar dan Law Society UIA, beliau juga bertanggungjawab membawa saya aktif ke dalam Persatuan Pelajar Undang-Undang Asean dan kemudiaannya memastikan saya memenangi kerusi Presiden semasa di Tagaytay City, Filipina.

Buat rakan-rakan yang ingin mengunjungi jenazah beliau buat kali terakhir, beliau akan disemadikan di tanah perkuburan ibukota jam 9.30 pagi. Jenazah beliau sekarang ini berada di alamat W 9, Jalan Sampadi Satu, Taman Setapak, Kuala Lumpur.

Buat teman-teman yang ingin memberikan sokongan moral kepada isteri beliau, Sainursalwa, boleh menghubungi nombor telefon arwah di 0122187715. Kepada Salwa dan keluarga, saya akui kematian itu sesuatu yang memeritkan. Bersabar dan redho itu besar ganjarannya di sisi Allah. Saya dan keluarga mendoakan agar mudah-mudahan roh Lukman ditempatkan di kalangan roh para Shuhada. Ameen.


=================================


Doaku untuk Bro. Lukman


Sesungguhnya kami ini kepunyaan Allah. sesungguhnya kepada Nya kami kembali. (Riwayat Muslim)


Ya Allah! Ampunkanlah ia dan rahmatilah ia. Selamatkanlah ia dan maafkanlah kesalahannya. Muliakanlah tempatnya, luaskanlah kuburnya, mandikanlah ia dgn air, salji dan hujan batu. Bersihkanlah ia daripada kesalahan sebagaimana engkau bersihkan pakaian putih dari kekotoran. Gantikanlah rumah yg lebih baik daripadarumahnya, keluarga yg lebih baik daripada keluarganya, pasangan yg lebih baik dari pasangannya. Masukannlah ia ke dalam syurga dan lindungilah ia daripada seksaan kubur [dan seksaan neraka] (Riwayat Muslim)


Ya Allah, Ampunilah orang yg hidup dan orang yg mati di antara kami, orang yg hadhir dan orang yg ghaib di antara kami, kanak-kanak dan orang yg dewasa di antara kami. Ya Allah, Sesiapa yg Engkau hidupkan di antara kami, maka hidupkanlah ia atas ajaran Islam. Sesiapa yg engkau matikan di antara kami, maka matikanlah ia di atas iman. Ya Allah, Janganlah Engkau halangi kami daripada memperolehi pahalanya dan janganlah Engkau sesatkan kami sesudahnya. (RiwayatIbnu Majah dan Ahmad)


Ya Allah, Sesungguhnya sahabatku Lukman dalam tanggungan Mu dan perlindungan Mu. Peliharalah ia dari fitnah kubur dan seksa neraka, Engkauadalah yang menunaikan janji dan Maha benar. Ampunilah dan belas kasihanlah dia. Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun lagi Maha Penyanyang. (Riwayat Ibnu Majah dan Abu Dawud)

Tiada ulasan: