Khamis, 29 Oktober 2009

AFN, Akob & JAKIM

Assalaamu'alaikum,

Baru-baru ini ketika sedang melayari ruangan Q&A Kemusykilan Agama yang dikendalikan oleh JAKIM, akob tertarik dengan satu soalan yang dikemukakan oleh pengunjung laman web tersebut. Bukan kerana apa, sebab dalam soalan tersebut terpampang nama laman web al-fikrah.net (AFN), nama akob dan juga sahabat-sahabat akob. Ternyata ia nampak seperti percubaan untuk melaga-lagakan kami dengan pihak JAKIM.

Namun alhamdulillah respond daripada ahli panel JAKIM ternyata bernas dan diharapkan dapat mengubati penyakit taksub dan taklid buta sesetengah pihak. Apabila wujud sahaja pandangan yang mereka lihat berbeza dengan amalan tempatan maka akan keluarlah, "ini bukan mazhab kita", "ini geng kaum muda" atau "ini geng wahhabi". Intipati dari jawapan ahli panel JAKIM kepada golongan seperti ini:


Bukalah minda dan pertingkatkan pengetahuan.


Semoga ada manfaatnya

Sekian Wassalaam


******************************


Ruangan Soal Jawab Kemusykilan Agama




Nama : IzzulIslam.
E-Mel : Ibnunafis@yahoo.com.
Kategori : AKIDAH
SUB KATEGORI : Tauhid/Iman/Mazhab
Tarikh Hantar Soalan : 12/03/2009 08:45 AM


Soalan :


Assalamu'alaikum wbth,


Saya ingin bertanyakan soalan. Jakim memfatwakan Wahabi tidak sesat. Tetapi mengapa pula mereka yang berfahaman wahabi boleh menghukum sesat kepada ulamak dan umat Islam yang lain. Contohnya : Rasul Dahri di dalam bukunya Imam Syafie Mengharamkan Kenduri Arwah, Tahlilan, Yasinan dan Selamatan. Terbitan Jahabersa : menyalahgunakan istilah makruh dengan ditukar kepada haram kenduri arwah. Beliau juga menghukum sesat kepada ikhwanul Muslimin, tarekat sufi secara total.


Perkembangan mereka di Malaysia seperti Dr Asri Zainul Abidin, An Nawawi, Hafiz Firdaus, Mohd Yaakub, Maulana Asri Yusof. Mereka ini dibenarkan bergerak bebas di dalam internet dan lawan web seperti al-ahkam.net, al-fikrah.net dan yang sewaktu dengannya dan secara senyap-senyap menyebarkan fahaman wahhabi yang suka menghukum sesat dan juga amalan alla mazhabiyyah iaitu tidak bermazhab tanpa ada kelayakan menjadi mujtahid. Semasa Dr Asri menjadi mufti, artikelnya di dalam utusan Malaysia selalu melekehkan ulamak Islam, guru pondok, Ulamak syafie, pengajian sifat 20. Nampaknya ia tidak diambil tindakan. Sila berikan penjelasan mengapa tiada perkara ini tidak diselidiki dan dibanteras hingga ke akar umbi. Terima kasih..




Jawapan :


Wa'alaikumussalam w.b.t,Saudara yang budiman, di dalam meletakkan atau menetapkan sesuatu perkara, tidak dapat tidak hendaklah di sertai dengan dalil atau nas yang qat'i serta rujukan yang benar lagi soheh serta di i'tiraf.

Kematangan ilmu yang kurang boleh menjurus kepada ketidakadilan meletakkan sesuatu hal atau perkara. Mutakhir ini wujud kepelbagaian ilmu hasil penjelajahan masyarakat kita di dalam menuntut ilmu pengetahuan. Dan hasilnya, apa yang di pelajari diaplikasikan di dalam kehidupan masing-masing. Sebagai contoh, apabila mereka menuntut di timur tengah seperti Mesir, mereka lebih cenderung kepada Syafie. Begitu juga jika di Madinah, kecenderungan lebih kepada salafiy atau wahabi. Maka, jika wujud perbincangan sudah tentu mereka mengeluarkan apa yang mereka pelajari.

Justeru, sebagai masyarakat Islam, seharusnya kita lebih berusaha mempertingkatkan pengetahuan kita di dalam mempelajari ilmu-ilmu agama seperti perbezaan mazhab islam, perbandingan agama, pengajian hadis dan tafsir serta banyak lagi. Jadi, apabila wujud masalah, mudah bagi kita untuk mempertimbangkannya. Wallahu A'lam. .

Status : Selesai - Paparan Web.
Nombor Rujukan : PANEL SJAI(ASM) 280509
Tarikh Selesai : 28/05/2009 12:03 PM


Nota:

1. Jawapan kepada soalan disediakan oleh Panel Kemusykilan Agama, JAKIM

2. Setiap borang yang dihantar hendaklah mengandungi hanya satu soalan sahaja.

3. Jawapan yang diberi adalah berdasarkan Mazhab Shafie kecuali dinyatakan sebaliknya.

1 ulasan:

Mr. Z berkata...

saya bersama dengan anda semua kerana saya mendapati anda semua pendokong sunnah nabi dan bukan taklid tuli buta dari nenek moyang.. Teruskan perjuangan..bila mana dia sebut saja nama2 seperti Dr. Asri, Mohd Yaakub Mohd Yunus, Hafiz Firdaus..saya dah tahu mereka adalah ahlulsunnah yang sentiasa memperbaiki diri dan juga mengajak orang lain supaya kembali kepada jalan kebenaran..berpandukan al-Quran dan sunnah