Rabu, 4 Jun 2008

BUKU-BUKU TERBARU YANG MESTI DIMILIKI



Dua buku terbaru sahabat akob iaitu Ustaz Mohd Fikri @ Alamghiri. Dapatkan segera di pasaran!
(1)

Tajuk : Soal Jawab Mudah Berkaitan Junub

Penulis : Dr.Basri Bin Ibrahim Al-Hasani Al-Azhari

Harga jualan : RM 8.90

ISBN : 978-967-308-017

Muka surat : 139




Sinopsis:


Soal Jawab Mudah Berkaitan Junub Buku kecil ini amat sesuai dijadikan bahan bacaan dan tatapan semua lapis masyarakat memandangkan ia diulas dengan gaya bahasa yang mudah, lengkap dan berpandukan kepada mazhab al-Syafi'i sendiri.



Perbahasan di dalam buku ini tidak hanya difokuskan kepada cara-cara mandi junub, bahkan juga permasalahan-permasalahan yang rumit yang jarang-jarang kita dengar. Walaupun jarang didengar, sesetengahnya sudahpun disebut di dalam kitab-kitab fiqh klasik, manakala sesetengahnya lagi disebut di dalam kitab fiqh moden.



(2)
Tajuk : Soal Jawab Mudah Berkaitan Haid, Istihadah Dan Nifas

Penulis : Dr.Basri Bin Ibrahim Al-Hasani Al-Azhari

Harga jualan : RM 10.00

ISBN : 978-967-308-018

Muka surat : 154


Sinopsis:


Soal Jawab Mudah Berkaitan Haid, Istihadah Dan Nifas


Persoalan haid, istihadah dan nifas, adalah antara perkara-perkara awal yang perlu diketahui oleh umat Islam, baik wanita mahupun lelaki kerana ia melibatkan ibadah harian yang dilakukan oleh mereka. Kesahan ibadah bergantung kepada sejauh manakah kereka mengetahui perkara yang berkaitan dengannya.


Kegagalan mengetahui perkara-perkara awal ini akan menyebabkan ibadah yang mereka lakukan, terdedah kepada kecacatan dan penolakan oleh Allah swt.


(3)
Tajuk : Soal Jawab - Mudah Berkaitan Solat Untuk Pesakit

Penulis : Dr.Basri Bin Ibrahim Al-Hasani Al-Azhari

Harga jualan : RM 7.90

ISBN : 978-967-308-016

Muka surat : 110


Sinopsis:


Soal Jawab Mudah Berkaitan Solat Untuk Pesakit


Islam adalah agama yang memberi kemudahan keapda orang yang menunaikan solat. Jika mereka tidak mampu menunaikannya dalam keadaan berdiri, mereka bolah duduk. Jika tidak mampu di dalam duduk, mereka boleh berbaring. Untuk memeberikelonggaran kepada seseorang, supaya tidak menunaikan solat,tidak sekali-kali, kecuali kepada orang tidak lagi mempunyai akal fikiran yang waras.


Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imran bin Husain (r.a), katanya: Saya mengidap penyakit buasir. Saya bertanya nabi(s.a.w)tentang kewajipan melaksanakan solat? Baginda (s.a.w) bersabda:Tunaikanlah solat dalam keadaan berdiri. Jika tidak mampu,hendaklah dalam keadaan duduk dan jika tidak mampu hendaklah dilakukan di atas lambung anda.



(4)

Tajuk : Ilmu Al-Jarh Wa Ta'dil

Penulis : Mohd Fikri Bin Che Hussain, Rosli Mokhtar

Harga jualan : RM 15.00

ISBN : 978-967-308-062

Muka surat : 181


Sinopsis:


Ilmu Jarh wa Ta'dil ini merupakan satu ilmu yang begitu unik dan tersendiri. Metod ini merupakan salah satu mutu ketinggian daripada beberapa kaedah yang dihasilkan di persada keilmuan Islam. Metod Islam dalam menentukan setiap laporan atau berita sama ada benar atau sebaliknya amat bergantung kepada kaedah ilmu ini.


Pada hakikatnya, ilmu ini merupakan satu bahagaian dari ilmu Rijal al-Hadis. Namun, kepentingan ilmu ini yang dilihat sebagai satu kaedah terpenting dalam mengesan setiap kebenaran periwayatan bagi sesebuah hadis Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam, maka ilmu ini dijadikan sebagai sebuah ilmu yang terdiri dengan sendirinya.


Ilmu Jarh wa Ta'dil ini merupakan satu ilmu ynag menerangkan tentang catatan biodata para periwayat hadis, pujian (Ta'dil) kepadanya dan mencatatkan periwayatannya (Tajrih) dengan menggunakan lafaz khusus yang mempunyai martabat bagi setiap lafaz tersebut. Ilmu Jarh wa Ta'dil sangat berguna untuk menentukan kualiti periwayat dan nilai hadis yang diriwayatkannya.


Oleh itu, buku ini amat sesuai dibaca oleh mereka yang ingin mencari panduan asas dalam usaha menilai kesahihan dan kepalsuan sesebuah hadis Nabi sallallahu 'alaihi wa sallam.Insya Allah!




(5)

Tajuk : Cercaan Kepada Sahabat Nabi Apa Reaksi Kita?

Penulis : Mohd Fikri Bin Che Hussain

Harga jualan : RM 7.90

ISBN : 978-967-308-012

Muka surat : 88


Sinopsis:


Para sahabat ridhwanullah 'alaihim adalah golongan yang terawal bertemu dan dididik oleh Nabi sallallahu 'alaihi wasallam. Merekalah yang berperanan dalam memelihara, meriwayat, memmindah, menyerbar dan menyampaikan risalah Nubuwwah ini kepada generasi seterusnya hingga kini.


Namun wujud sebilangan manusia yang cube meremehkan peranan mereka, walaupun hanya segelintir dan seolah-olah tidak dirasai kewujudannya di Malaysia. Perlu diketahui, penghinaan kepada generasi sahabat dan berlangsungnya peristiwa Fitnah al-Kubra telah memulakan kolflik percakaran dan perpecahan sesama umat Islam hingga kini.


Oleh itu, buku yang berada di tangan para pembaca akan memaparkan hukum berkaitan para sahabat, pencerahan peristiwa dan implikasinya terhadap dunia Islam masa kini. Pencerahan ini menyebabkan buku ini menjadi satu kemestian untuk dimiliki oleh setiap individu Muslim. Insya-Allah!



(6)
Tajuk : 115 Hadis-hadis Kelebihan Para Sahabat Rasululah

Penulis : Ibnu Hajar Al-Asqalani

Harga jualan : RM 7.90

ISBN : 978-967-308-010

Muka surat : 74


Sinopsis:

115 Hadis-hadis Kelebihan Para Sahabat Rasulullah


Diriwayatkan daripada Abdullah bin Mas'ud r.a, katanya:Rasulullah s.a.w. bersabda:

Sebaik-baik umatku ialah mereka yang hidup sezaman denganku, kemudian mereka yang hidup sezaman dengan Sahabatku, selepas itu mereka yang hidup selepas mereka (sahabat r.a). Selepas itu akan datang satu kaum di mana penyaksian salah seorang daripada mereka mendahului sumpahnya dan sumpahnya mendahului penyaksiannya.



(7)
Tajuk : Surat-surat Rasulullah

Penulis : Sultan Ahmed Qureshi

Harga jualan : RM 15.00

ISBN : 978-967-308-008

Muka surat : 176


Sinopsis:


Surat-surat Rasulullah

Buku ini merupakan susunan surat-surat, perjanjian, persetujuan dan unjuran makhluk yang paling mulia, Muhammad s.a.w. Baginda merupakan 'law-giver' yang telah memberikan kemuliaan sebenar, persamaan dan keadilan kepada manusia sejagat di dunia ini.

Tiada ulasan: