Isnin, 29 September 2008

PUASA ENAM MENDAPAT GANJARAN PUASA SEPANJANG TAHUN

PUASA ENAM MENDAPAT GANJARAN PUASA SEPANJANG TAHUN
Oleh Mohd Yaakub bin Mohd Yunus

Adalah menjadi lumrah bagi kebanyakan umat Islam untukmenggiatkan aktiviti ibadah pada sepanjang bulanRamadan. Ini adalah kerana pada bulan yang penuhberkat ini Allah 'Azza wa Jalla membuka pintu langitdengan seluas-luasnya untuk menurunkan limpahanrahmat-Nya kepada sekalian hamba-hamba-Nya. Pada bulanyang mulia ini juga segala amalan-amalan berbentukketaatan kepada-Nya akan naik secara terus kepada-Nya.Sabda Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam:

Apabila masuk bulan Ramadan, maka pintu-pintu langitdibuka… Hadis riwayat Imam al-Bukhari di dalamShahihnya, no: 1899

Namun demikian apabila Syawal menjelma terdapat ramai umat Islam yang mula lalai serta alpa dalam mengerjakan ibadah. Syawal di lihat seperti bulan untuk berehat dari melakukan amal-amal soleh dan digantikan dengan pesta pembaziran, pergaulan bebas di antara lelaki dan wanita, memakai pakain yang tidak mengikut spesifikasi syari’at, temasya menonton rancangan televisyen yang berunsur hedonis dan lain-lain lagi. Ini tidak sepatutnya berlaku kerana pada bulan Ramadan umat Islam seolah-olah berada di dalam sebuah institusi latihan untuk membentuk insan yang bertaqwa dan setelah tamat latihan tersebut ia sepatutnya dapat membantu seseorang untuk mengekalkan ketaqwaan tersebut pada baki sebelas bulan lagi.

Justeru itu seluruh umat Islam sewajarnya mengekalkan peningkatan dalam tahap mengerjakan amal ibadah padabulan Syawal dan bulan-bulan yang lain. Di antara bukti bahawa Ramadan telah berjaya membentukkeperibadian yang tinggi terhadap seseorang dalammenjadi insan yang bertaqwa adalah dengan mengerjakan puasa sunat Syawal atau lebih dikenali dengan puasa enam bagi masyarakat kita. Dalil disyari’atkan ibadah puasa sunat Syawal adalah sabda Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam:

Barangsiapa yang berpuasa pada bulan Ramadan laludiiringinya dengan puasa enam hari di bulan Syawal,maka seolah-olah dia telah berpuasa sepanjang masa. -Hadis riwayat Imam Muslim di dalam Shahihnya, no: 1164

Menerusi hadis di atas dapat kita fahami bahawakeutamaan puasa sunat pada bulan Syawal adalahseolah-olah dia berpuasa sepanjang tahun. Menurut Syaikh ‘Abdullah al-Bassam:

Barangsiapa berpuasa enam hari pada bulan Syawalsetelah Ramadan maka seakan-akan dia berpuasa fardusetahun. Ini adalah kerana satu kebaikan di balas dengan sepuluh kali ganda sepertinya. Puasa pada bulan Ramadan dibalas dengan ganjaran bersamaan sepuluh bulan (iaitu bersamaan dengan 300 hari), puasa enam hari (pada bulan Syawal) pula mendapat ganjaran sebanyak dua bulan (iaitu bersamaan dengan 60 hari),yang demikian itu menjadi sunah yang sempurna, maka tercapailah pahala beribadah setahun tanpa kesulitan sebagai kurnia daripada Allah dan nikmat ke atashamba-Nya. – Taudhih al-Ahkam min Bulughul Maraam,jilid 3, ms. 576, Pustaka Azzam.

Cara yang paling utama untuk melaksanakannya adalahmemulakan berpuasa sesudah Hari Raya Aidilfitri secara langsung (iaitu pada tarikh 2 Syawal), berturut-turut sebagaimana yang ditetapkan oleh para ulamak. Ini jugamerupakan pendapat Imam Abu Hanifah dan Imam al-Syafi’i. Namun begitu seseorang juga bebas memilih mana-mana hari sepanjang bulan Syawal sama ada di awal, pertengahan mahupun akhirnya bahkan dia juga boleh mengerjakan secara berturut-turut mahupun berpisah-pisah.

Amalan sesetengah pihak yang melakukan puasa qadha dan sunat Syawal secara serentak mengikut formula dua dalam satu merupakan perbuatan bidaah yang tidak ada dalilnya dari mana-mana hadis Nabi shallallahu 'alaihiwasallam yang sabit. Apa yang lebih utama adalah menyempurnakan puasa bulan Ramadan terlebih dahulu yakni dengan menggantikan puasa-puasa yang tertinggal kemudian baru dikerjakan puasa sunat Syawal. Ini lebih bertepatan dengan maksud hadis di atas untuk mendapat keutamaanya iaitu seolah-olah berpuasa sepanjangtahun. Oleh itu janganlah ketinggalan dari menunaikan puasa sunat enam hari di bulan Syawal ini.

12 ulasan:

ShamBaiduri berkata...

Assalamu'alaikum,

Sdr Akob, Saya pernah memberi pandangan/pendapat saya mengenai puasa 2in1 dlm forum SIM dan saya letakkan dalam blog saya. Harap mendapat komen dari saudara.

Sekian, wassalam

Mohd Yaakub bin Mohd Yunus berkata...

Wa'alaikumussalaam Warahmatullah

Saudara Sham,

Boleh forwardkan semula komentar saudara tersebut ke e-mail saya untuk saya mengkajinya

Terima Kasih

muslimat berkata...

assalamualaikum ust akob,
kalau muslimat yang tinggal puasa byk hari,agak payah nak habiskan puasa ganti dulu.Ada rukhsah untuk buat ibadah pusa yang 6 dulu dan habiskan puasa ganti kemudian?

Mohd Yaakub bin Mohd Yunus berkata...

Wa'alaikumussalaam warahmatullah

Akob hanya katakan apa yang LABIH UTAMA adalah menyelesaikan Puasa Qadha terlebih dahulu...Bukannya MESTI selesaikan puasa qadha dahulu...

Kalau tak mampu, selesaikan Puasa Enam kemuadian Puasa Qadha. Sesungguhnya terdapat riwayat Daripada 'Aisyah yang mengqadha puasa Ramadhan pada bulan Sya'baan.

Sekian Wassalaam

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum akob, selamat hari raya, maaf zahir & batin. alhamdulillah, gembira tengok akob jadi seperti sekarang.

rakan COSFOR 97

milan berkata...

Salam,
Biasanya lepas puasa 6, ramai yang akan beraya ( disebut sambut raya juga lepas puasa 6 ) boleh tak ?

Mohd Yaakub bin Mohd Yunus berkata...

Wa'alaikumussalaam Warahmatullah

Maaf kerana lambat reply, sebenarnya akob masih bercuti. Hari Khamis baru start kerja

Ya memang biasa kita dengar setelah tamat puasa sunat enam ada yang menyambut Raya ke 2. Biasanya bila telah puasa hari ke 6 bulan syawal tu maka kedengaran suara "Esok saya raya"

Pertamanya sebaiknya bila kita mengerjakan amalan sunnah ni tek perlulah kita declare kepada orang ramai, takut-taku dihinggapi penyakit riak. Ada di kalangan generasi salaf yg mengerjakan puasa sunat tetapi menyapu minyak dibibir mereka utk menunjukkan seolah-olah mereka baru lepas bersarapan agar orang lain tak tahu dia sedang puasa. Ada juga di kalangan mereka yang tetap membeli roti seperti hari-hari biasa untuk menyembunyikan bahawa dia sedang berpuasa. Ini semua untuk menghindari penyakit riak.

Keduanya sambutan raya kedua sebegini ini sememangnya tidak ada dalilnya dari al-Quran dan al-Sunnah.

Begitulah komentar saya.

Sekian Wassalaam

Mohd Yaakub bin Mohd Yunus berkata...

Assalaamu'alaikum

Kepada Tanpanama..

anda juga COSFORIANS UIAM ya...

Alhamdulillah seronok mendapat tetamu rakan-rakan masa di UIA dahulu..

Memang Akob masa COSFOR dan akob sekarang ada sedikit perubahan...

Tapi akob masih seperti yg dahulu.. periang, ceria dan macho hahahah...

Siapakah nama sebenar Tanpanama ni.

Tanpa Nama berkata...

salam akob, ni yang tanpanama hari tu, nama saya akob panggil munie je.

Mohd Yaakub bin Mohd Yunus berkata...

Wa'alaikumussalaam Warahmatullah,

Munie Utusan Malaysia ke...

nor zainah berkata...

assalamualaikum,
yes sir, munie Utusan Malaysia.

Mohd Yaakub bin Mohd Yunus berkata...

Wa'alaikumussalaam Warahmatullah

Munie, hang apa khabar.. lama betui tak jumpa hang...

Tahun lepas aku pi Utusan jumpa Mek Na dgn Radzi, tapi depa kata hang kat Putrajaya Office...

Anyway sonok dapat contact hang semula...

Nanti kita story mory lagi yek

Sekian Wassalaam