Selasa, 8 Julai 2008

Majalah i Bulan Julai 2008




Assalaamu'alaikum


Alhamdulillah Majalah i edisi bulan Julai 2008 telah memaparkan artikel akob yang bertajuk MENGHILANGKAN PENGHALANG TERMAKBULNYA DOA. Terima kasih kepada En. Ahmad Yani, Chief Editor Majalah i.


Selain dari itu Majalah i bulan Julai ini juga telah memaparkan banyak topik-topik yang menarik. Tumpuan utama pada bulan ini adalah tentang kembara rohani. Bagimana seseorang itu melalui fasa-fasa dalam hidup dan akhirnya berjaya mendapat hidayah untuk menjadi insan yang lebih beriman. Antara yang menarik adalah perbincangan tentang perjalanan hidup Malcolm X dari penjenayah ke Nation of Islam ke Muslim Mosque Inc. Bagaimana ibadah haji di Makkah telah merubah persepsi dakwah Malcolm X. Turut dikupas tentang kembara rohani Hajjah Wan Chik Daud, pembaca berita pertama yang memakai tudung di Malaysia.


Mufti Perlis, Dr. Asri Zainul Abidin pula menulis tentang HAK WANITA : ANTARA HUKUM TUHAN DAN PERLAKSANAAN INSAN. Dengan nada yang sama Maizura Mohd Ederis pula membahaskan isu SUARA MUSLIMAH : ANTARA TULEN DAN RADIKAL


Majalah i bulan ini juga membahaskan tentang Tujuh tokoh ulamak yang telah mendapat gelaran Syaikh al-Islam seperti Ibnu Qudamah, Izuddin bin Abdissalam, Imam Nawawi, Ibnu Daqiq, Ibnu Taymiyyah, as-Subki dan Ibnu Hajar. Di sisi lain pula terdapat sebuah artikel yang menceritakan tentang insan-insan yang pernah mengaku menjadi Nabi seperti Musailamah, Aswad al-Ansi, Mirza Ghulam Ahmad sehinggalah ke Rasul Malaysia Haji Kahar. Apa yang lebih menarik majalah i bulan Julai ini juga mendedahkan bahayanya Gerakan Orientalist kepada Umat Islam dan biografi ringkas tokoh-tokoh mereka.


Masih banyak lagi artikel-artikel yang menarik dalam Majalah i bulan Julai. Pastikan anda beli senaskah.



Sekian Wassalaam.

1 ulasan:

norashikin rahmat berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.